Connect with us

Uncategorized

Peste 1.000 de dosare au fost depuse online, pe up-comunitate.ro, în primele 2 ore de la deschiderea înscrierilor pentru Programul social de interes naţional de susţinere a cuplurilor şi a persoanelor singure, pentru creșterea natalității (FIV 2024)

Publicat

pe

București, 29 iulie 2024 – Up România anunță cu bucurie că, prin intermediul platformei digitale up-comunitate.ro, este câștigătoarea Programului social de interes naţional de susţinere a cuplurilor şi a persoanelor singure pentru creşterea natalităţii, organizat de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.

Depunerea dosarelor a demarat astăzi, începând cu ora 9.00. Anul acesta, programul dispune de fonduri pentru 10.000 de proceduri, iar sprijinul financiar se acordă în ordinea cronologică a depunerii dosarelor complete și declarate eligibile. Toate documentele necesare pentru înscriere trebuie depuse exclusiv în format electronic, pe platforma digitală Up Comunitate. Dosarele primite prin alte modalități nu vor fi luate în considerare.

Prin acest program, Ministerul Familiei acordă un sprijin financiar de până la 15.000 lei pentru medicamente și proceduri medicale de specialitate recomandate pe teritoriul României. În primele 2 ore de la deschiderea înscrierilor, platforma up-comunitate.ro a înregistrat un interes crescut, cu peste 1.000 de dosare depuse.

„Suntem onorați că Up România, prin platforma Up Comunitate, a fost aleasă să sprijine Programul social de interes național de susținere a cuplurilor și a persoanelor singure pentru creșterea natalității. Numărul depunerilor înregistrate la scurt timp după deschiderea platformei subliniază importanța acestui program și confirmă, încă o dată, nevoia acută de sprijin în domeniul fertilizării in vitro și demonstrează încrederea pe care cuplurile și persoanele singure o au în acest program. Ne-am angajat să oferim un proces de înscriere transparent, eficient și accesibil, contribuind astfel la creșterea natalității și la îmbunătățirea calității vieții familiilor din România. Suntem dedicați să rămânem un partener de încredere în eforturile de a sprijini familiile și comunitățile noastre”, a declarat Gina Pavel, CEO Up România.  

Pentru mai multe informații și înscriere, vă rugăm să vizitați https://up-comunitate.ro sau să contactați Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse la adresa de email natalitate@mfamilie.gov.ro.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Uncategorized

Samsung Galaxy Z Flip7: Puterea AI într-un format de buzunar, cu noul ecran frontal edge-to-edge

Publicat

pe

De

Cea mai avansată serie Galaxy Z de până acum – unde ingineria de precizie întâlnește inteligența puternică, transformând interacțiunile de zi cu zi în cel mai subțire și mai ușor design de până acum

București – 9 iulie, 2025 – Samsung Electronics Co., Ltd. a anunțat astăzi lansarea Galaxy Z Fold7, un dispozitiv care reunește cele mai bune caracteristici ale designului Galaxy, funcționalitatea camerei și inovația AI în cea mai subțire și mai ușoară serie Galaxy Z Fold de până acum. Acesta oferă performanța și experiența premium a unui smartphone „Ultra”, deblocând în același timp noi niveluri de eficiență și productivitate cu un ecran mai mare și mai captivant atunci când este deschis. Iar datorită noii interfețe One UI 8, integrează fără probleme agenți inteligenți, multimodali, optimizați pentru formatul pliabil.

„Galaxy Z Fold7 combină Galaxy AI cu hardware puternic pentru a oferi cea mai avansată experiență smartphone de până acum”, a declarat TM Roh, președinte și șef interimar al diviziei Device eXperience (DX) din cadrul Samsung Electronics. „Acest nou capitol al telefoanelor pliabile reunește designul și ingineria, cu o inteligență artificială creată special pentru formatul pliabil. Le oferă utilizatorilor experiența Ultra pe care și-o doresc — puternică, captivantă, inteligentă și portabilă, toate într-un singur dispozitiv.”

Ultra elegant, ultra puternic

Cel mai subțire, cel mai ușor Galaxy Z Fold

Galaxy Z Fold7 este creat pentru cei care doresc portabilitatea de zi cu zi și senzația intuitivă a unui smartphone tradițional, combinate cu puterea sporită și flexibilitatea unui ecran mai mare, extins- toate într-un singur dispozitiv. Cu designul său ultra-subțire și ușor și un ecran mai generos, Galaxy Z Fold7 oferă o experiență on-the-go fără cusur, care face tastarea și navigarea fără efort atunci când este pliat.

  • La doar 215 grame,Galaxy Z Fold7 este chiar mai ușor decât Galaxy S25 Ultra.
  • Are doar 8,9 mm grosime când este pliat și 4,2 mm grosime când este deschis.
  • Dispozitivul vine cu un ecran de 6,5 inchDynamic AMOLED 2x cover, un ecran mai lat cu un nou raport de aspect 21:9.

Cel mai extins ecran de pe un smartphone Galaxy

Atunci când este extins, Galaxy Z Fold7 devine mai mult decât un simplu smartphone. Se transformă într-un cu totul alt dispozitiv și dezvăluie un ecran generos, care extinde spațiul de lucru pentru editare, multitasking și vizionare captivantă – oferind totodată și mai mult potențial pentru Galaxy AI. Ecranul principal al modelului Galaxy Z Fold7 este cu 11% mai mare față de generația anterioară, oferind și mai mult spațiu pentru editarea conținutului și rularea simultană a mai multor aplicații.

  • Ecranul principal de 8 inchDynamic AMOLED 2x oferă un contrast ultra bogat, nuanțe de negru reale și detalii vibrante care fac totul să iasă în evidență – de la filme la ferestrele deschise în timpul multitasking-ului.
  • Cu Vision Booster și până la 600 nits de luminozitate maximă, ecranul lui Galaxy Z Fold7 rămâne perfect vizibil chiar și în lumina directă a soarelui.

Aspect elegant, construcție rezistentă

Subțire și ușor, Galaxy Z Fold7 este conceput pentru a se mișca împreună cu utilizatorii, cu încredere. De la plieri repetate până la momentele în care îl arunci în geantă în grabă, telefonul este construit pentru durabilitate și rezistență sporită, datorită unei balamale reproiectate și unui ecran pliabil întărit.

  • Balamaua Armor este mai subțire și mai ușoară, datorită unui design îmbunătățit de tip “picătură de apă” și structurii multi-rail nou implementate, care reduc vizibilitatea pliului și consolidează durabilitatea prin dispersarea uniformă a presiunii.
  • Ecranul exterior este protejat de Corning® Gorilla® Glass Ceramic 2, o sticlă ceramică revoluționarăcu cristale integrate în matricea sticlei. Acest lucru asigură durabilitatea ecranului și capacitățile de deviere a fisurilor și oferă protecție într-un format subțire și elegant.
  • Armor Aluminum îmbunătățitfolosit pentru rama și carcasa balamalei crește rezistența și duritatea cu 10%.
  • Ecranul principal este restructurat pentru a fi mai subțire și mai ușor – dar mai rezistent. Acest lucru a fost realizat prin implementarea unui strat de plăci de titanși îngroșarea cu 50% a stratului de Ultra-Thin Glass (UTG), ceea ce face ecranul semnificativ mai durabil.

Cel mai puternic procesor personalizat pentru Galaxy

În interior, Galaxy Z Fold7 este echipat cu cel mai performant procesor folosit vreodata pe dispozitivele Galaxy. Acesta este personalizat în mod unic și face ca sarcinile de procesare AI pe dispozitiv – cum ar fi traducerea lingvistică în timp real și editările generative – să fie mai rapide și mai fluide.

  • Snapdragon 8 Elite pentru Galaxyoferă un salt de performanță de 41% în NPU, 38% în CPU și 26% din GPU comparativ cu generația anterioară. Această putere alimentează capacitatea Galaxy Z Fold7 de a procesa mai multe experiențe AI pe dispozitiv, fără compromisuri.

Cameră ultra de 200 MP

Fotografii ultra detaliate, ultra clare

Galaxy Z Fold7 aduce acum cea mai bună experiență a camerei Galaxy de nivel profesional pe un dispozitiv pliabil, combinând hardware avansat cu procesare inteligentă pentru rezultate uimitoare în mod constant. Camera sa de înaltă rezoluție captează detalii incredibile, culori vibrante și texturi bogate, păstrând utilizatorii mereu în mijlocul fiecărui moment. Imagistica îmbunătățită cu inteligență artificială optimizează automat iluminarea, detaliile și realismul, astfel încât fotografiile și videoclipurile să rămână clare și vii, chiar și în condiții cu lumină slabă, cum ar fi cinele de referință și atmosfera unei cafenele târzii.

  • Dispunând de prima cameră cu unghi larg de 200MP din seria Galaxy Z, aceasta captează de 4 ori mai multe detalii, producând imagini cu 44% mai luminoase.
  • Camera de 10 MP, cu unghi larg de 100°, de pe ecranul principal, extinde cadrul, facilitând selfie-uri de grup, surprinderea momentelor valoroase și mai mult din lumea din jur într-o singură fotografie.
  • Noua generație a motorului ProVisual dela Samsung procesează imaginile mai rapid, rezultând în fotografii și videoclipuri mai clare, vibrante și pline de detalii.
  • Funcția Night Videoutilizează detectarea inteligentă a mișcării pentru a separa subiectele în mișcare de fundalurile statice, reducând zgomotul vizual.
  • Tehnologia HDR pe 10 biți oferă o gamă mai largă de culori, pentru videoclipuri cu tonuri mai bogate, contrast mai profund și detalii mai realiste, indiferent de momentul zilei.

Editare creativă pe ecran mare

Galaxy Z Fold7 transformă dispozitivul într-un studio creativ de nivel profesional, optimizat pentru ecranul său mare și dotat cu instrumente AI puternice. Utilizatorii pot realiza fotografii și videoclipuri impresionante, apoi le pot edita simplu și rapid, fără să mai fie nevoie de aplicații externe. Fie că elimini elemente deranjante din fotografii de produs sau reduci zgomotul de fundal din înregistrările făcute la cafenea, funcțiile intuitive și inteligente ale Galaxy Z Fold7 fac ca îmbunătățirile de calitate profesională să fie simple și rapide. Transformă-ți conținutul în creații perfecte, în doar câțiva pași simpli.

  • Fotografiile arată impecabil cu Photo Assist,care mută, șterge sau mărește obiectele, ajustează unghiurile și completează fundalurile cu precizie bazată pe inteligență artificială. Utilizatorii pot surprinde expresii vibrante, inclusiv profilul animalului de companie cu Portrait Studio și își pot rafina fotografiile cu ajutorul Generative Edit îmbunătățit. Capacitatea de a elimina fără probleme distragerile și de a completa fundalurile a făcut din Generative Edit un favorit al fanilor, iar acum este și mai inteligent. Oferă sugestii proactive cu noua funcție Suggest Erases, care detectează automat persoanele din fundal și le poate șterge cu un singur tap.
  • Editarea Side-by-Side și Show Original permit compararea în timp real a imaginilor originale și a versiunilor editate pe ecranul mare, facilitând luarea unei decizii cu privire la ce să modificați și ce să păstrați.
  • Audio Erasera fost, de asemenea, îmbunătățit și poate elimina automat zgomotele de fundal nedorite, precum vântul sau traficul, direct din Galerie, printr-un toggle simplu.

Experiență AI ultra

Următoarea eră a Galaxy AI pe ecran mare

Galaxy Z Fold7 valorifică puterea ecranului pliabil pentru a amplifica puterea și utilitatea AI, oferind experiențe care sunt instinctive, adaptabile și eficiente fără efort. Noua interfață One UI 8, conștientă de context și natural responsivă, este optimizată pentru formatul flexibil al dispozitivului, oferind o interacțiune mai intuitivă și captivantă cu AI. Mai puține comutări între aplicații și mai multă creativitate și productivitate în același loc.

  • Conceput ca un adevărat agent multimodal, One UI 8combină perfect multitasking-ul pe ecran mare cu instrumente inteligente care înțeleg ce tastează, spun sau văd utilizatorii. Iar cu o cameră AI și protecție integrată la toate nivelurile, Galaxy Z Fold7 devine un asistent personal inteligent și sigur, gata să te ajute oriunde și oricând.
  • Lansat cu noua interfață One UI 8 pe Android 16, Galaxy Z Fold7 debutează cu cea mai recentă platformă Samsung bazată pe AI pe dispozitive pliabile, oferind cea mai nouă experiență Android direct din cutie.
  • Gemini Liveeste acum îmbunătățit cu AI multimodal care înțelege ce vezi, spui și faci, permițând să scrii sau să întrebi contextual fără să schimbi aplicațiile. Prin partajarea ecranului sau a camerei în Gemini Live, poți arăta AI ce vezi și primi răspunsuri instant.
  • Cu Circle to Search,sfaturi de gaming apar exact când și unde aveți nevoie de ele. Pur și simplu încercuiți un element de pe ecran și obțineți rezultate, sfaturi sau tactici instantanee într-un pop-up plutitor, care asigură o experiență lină, neîntreruptă.
  • Cu Galaxy AI optimizat pentru ecrane mari, Galaxy Z Fold7 valorifică la maxim spațiul generos oferit de ecranul pliabil pentru a crește productivitatea. Funcția AI Results View afișează răspunsurile AI în mod Split View sau Floating View, păstrând conținutul original vizibil.Utilizatorii pot fi mai eficienți cu conținutul generat de AI Drag & Drop, inclusiv imagini și text, direct din Multi Window. Cu instrumente precum Drawing Assist sau Writing Assist, este mai ușor ca niciodată să mutați idei și imagini, permițând un proces creativ mai ușor.

Securitate mobilă pregătită pentru viitor

Pe măsură ce experiențele mobile devin din ce în ce mai inteligente și interconectate, Samsung consolidează bazele care le protejează – dezvăluind noi protecții pentru AI pe dispozitiv, extinzând detectarea amenințărilor între dispozitive și îmbunătățind securitatea rețelei cu criptare rezistentă cuantic.

One UI 8 aduce confidențialitate sporită experiențelor AI personalizate cu noua protecție criptată Knox Enhanced Encrypted Protection (KEEP ). KEEP creează medii de stocare criptate, specifice aplicațiilor, în zona de stocare securizată a dispozitivului, asigurându-se că fiecare aplicație poate accesa doar propriile informații sensibile și nimic mai mult. Cu One UI 8, Samsung avansează Knox Matrix pentru a oferi o protecție mai proactivă și mai ușor de utilizat în întregul ecosistem Galaxy. În plus, ca parte a angajamentului său continuu față de securitatea cuantică sigură, Samsung integrează criptografia post-cuantică în Secure Wi-Fi . Această îmbunătățire securizează procesul de schimb de chei care stă la baza conexiunilor criptate, contribuind la asigurarea unei confidențialități robuste chiar și în rețelele publice.

Asistență rapidă

Samsung a lansat, de asemenea, un serviciu de asistență rapidă în Europa pentru proprietarii de dispozitive din seria Galaxy Z. Noua experiență de servicii premium este gratuită pentru proprietarii de dispozitive din seria Galaxy Z și oferă asistență dedicată din partea experților Samsung bine pregătiți și cu experiență, în magazin, prin chat online sau la telefon. Dacă dispozitivul dvs. necesită o reparație care nu poate fi efectuată în magazin în aceeași zi, Samsung vă va pune la dispoziție un dispozitiv de împrumut  pentru a vă menține conectat în timp ce dispozitivul dvs. este reparat.

Disponibilitate și oferte

Galaxy Z Fold7 va fi disponibil pentru precomandă începând cu 9 iulie, cu disponibilitate generală începând cu 25 iulie.

Precomandă noul Galaxy Z Fold7. Ai capacitate dublă de stocare în valoare de până la 750 lei, e-voucher de 500 lei si reducere de 20% la asigurarea Samsung Care+. Detalii pe samsung.com/ro.

Galaxy Z Fold7 vine în opțiunile de culoare Blue Shadow, Silver Shadow, Jetblack și Mint (exclusiv online).

Pentru liniștea utilizatorilor, Samsung oferă Samsung Care+, un pachet complet de protecție pentru daune accidentale și / sau furt, reparații și înlocuiri la un preț avantajos.

În plus, Samsung a introdus în piața din România, începând cu acest an, Samsung Wallet, portofelul inteligent, care vine preinstalat pe noile dispozitive Samsung. Acesta are rol de a îmbunătății viața de zi cu zi a consumatorilor Samsung, oferind posibilitatea de stocare a cardurilor de fidelitate, cheilor digitale, cărților de îmbarcare, cheile mașinii, biletelor la diverse concerte sau spectacole, pentru a nu mai fi nevoit să cari o grămadă de lucruri, totul fiind securizat si protejat cu un număr PIN sau date biometrice personale.

Obțineți acces extins la Google AI Pro și 2 TB de stocare în cloud timp de 6 luni fără niciun cost cu Galaxy Z Fold7.

Pentru mai multe informații despre Galaxy Z Fold7, Galazy Z Flip7 și Galazy Z Flip7 FE, vă rugăm să vizitați: Samsung Global Newsroom sau Samsung.com/ro.

Despre Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspiră lumea și modelează viitorul cu idei și tehnologii transformatoare. Compania redefinește lumea televizoarelor, a semnalizării digitale, a smartphone-urilor, a dispozitivelor purtabile, a tabletelor, a aparatelor electrocasnice și a sistemelor de rețea, precum și a soluțiilor de memorie, a sistemelor LSI și a producției de semiconductori. Samsung avansează, de asemenea, în domeniul tehnologiilor de imagistică medicală, al soluțiilor HVAC și al roboticii, creând în același timp produse auto și audio inovatoare prin intermediul Harman. Cu ecosistemul său SmartThings, colaborarea deschisă cu partenerii și integrarea AI în întregul său portofoliu, Samsung oferă o experiență conectată inteligentă și fără întreruperi. Pentru cele mai recente știri, vizitați Samsung Newsroom la news.samsung.com/ro.

Specificații

Galaxy Z Fold7
Ecran Ecran principal 8,0 inch QXGA+*AMOLED dinamic 2X(2184 x 1968), 368ppiRata de reîmprospătare adaptivă de 120Hz (1~120Hz)
* Măsurată în diagonală, dimensiunea ecranului principal al Galaxy Z Fold7 este de 8,0 inch în dreptunghiul complet și de 8,0 inch ținând cont de colțurile rotunjite; zona vizibilă reală este mai mică din cauza colțurilor rotunjite.
Ecran frontal 6,5 inch FHD+Dynamic AMOLED 2X Display(2520 x 1080, 21:9), 422ppiRata de reîmprospătare adaptivă de 120Hz (1~120Hz)
*Măsurată pe diagonală, dimensiunea ecranului frontal al Galaxy Z Fold7 este de 6,5 inch într-un dreptunghi complet și de 6,5 inch ținând cont de colțurile rotunjite. Zona vizibilă reală este mai mică din cauza colțurilor rotunjite și a orificiului camerei foto.
Dimensiuni și greutate Pliat 72,8 x 158,4 x 8,9 mm
*Grosimea Galaxy Z Fold7 atunci când este pliat, prin măsurarea de sus în jos a ecranelor Galaxy Z Fold7.
Extins 143.2 x 158.4 x 4.2mm
*Grosimea Galaxy Z Fold7 atunci când este extins nu include rama ecranului principal.
Greutate 215g
Camera foto Cameră selfie Cameră selfie de 10 MPF2.2, dimensiune pixel: 1.12μm, FOV: 85˚
Cameră frontală Cameră principală de 10 MPF2.2, dimensiune pixel: 1.12μm, FOV: 100˚
Cameră triplă spate Cameră Wide-Angle de 200MPQuad Pixel AF, OIS, F1.7, dimensiune pixel: 0.6μm, FOV: 85˚
Cameră Ultra-Wide de 12 MPDual Pixel AF, F2.2, dimensiune pixel: 1.4μm, FOV: 120˚
Cameră telefoto de 10MPPDAF, OIS, F2.4, dimensiune pixel: 1.0μm, FOV: 36˚ , zoom optic 3X
*30X Space Zoom include zoom optic 3x și zoom digital 10x cu tehnologia AI Super Resolution. Zoomul mai mare de 3x poate cauza o anumită deteriorare a imaginii
Procesor Snapdragon® 8 Elite pentru Galaxy
*Snapdragon este un produs al Qualcomm Technologies, Inc. și/sau al filialelor sale. Snapdragon este o marcă comercială sau o marcă comercială înregistrată a Qualcomm Incorporated.
Memorie și stocare 16 GB memorie cu stocare internă de 1 TB12GB memorie cu 512GB spațiu intern de stocare12 GB de memorie cu 256 GB de stocare internă
*Disponibilitatea poate varia în funcție de piață sau canal de vânzare. Spațiul de stocare real poate varia în funcție de piață, model, dimensiunea și formatul fișierelor.
Baterie Baterie dublă de 4.400 mAh (tipic)
*Valoare tipică testată în condiții de laborator terțe. Valoarea tipică este valoarea medie estimată luând în considerare abaterea capacității bateriei în rândul probelor de baterie testate conform standardului IEC 61960. Capacitatea nominală este de 4272mAh pentru Galaxy Z Fold7. Durata de viață reală a bateriei poate varia în funcție de mediul de rețea, tiparele de utilizare și alți factori.
Încărcare Încărcare prin cablu*: Până la 50% încărcare în aproximativ 30 min. cu adaptor de 25W** și cablu USB-C de 3A***
Încărcare rapidă fără fir 2.0****
Wireless PowerShare*****
*Încărcare prin cablu compatibilă cu QC2.0 și AFC. Rezultate din testele interne de laborator Samsung, efectuate cu adaptorul de călătorie de 25W în timp ce mai are 0% din energie, cu toate serviciile, funcțiile și ecranul oprite. Viteza reală de încărcare poate varia în funcție de utilizarea reală, condițiile de încărcare și alți factori.** Adaptorul de alimentare de 25W se vinde separat. Utilizați numai încărcătoare și cabluri aprobate de Samsung.***Încărcare fără fir compatibilă cu WPC.****Wireless PowerShare este limitat la smartphone-urile Samsung sau la alte mărci cu încărcare wireless WPC Qi, precum Galaxy Z Fold7, Z Flip6, Galaxy Z Fold5, Z Flip5, Galaxy Z Fold4, Z Flip4, seria S22, Z Fold3 5G, Z Flip3 5G, S21 FE 5G, seria S21, Z Fold2, seria Note20, seria S20, Z Flip, seria Note10, S10 series, S9 series, S8 series, S7 series, S6 series, Note9, Note8, Note FE, Note5, și dispositive wearable precum Galaxy Buds2 Pro, Buds2, Buds Pro, Buds Live, Watch6, Watch6 Classic, Watch5, Watch5 Pro, Watch4, Watch4 Classic, Watch3, Watch Active2, Watch Active, Gear Sport, Gear S3, Galaxy Watch și Galaxy Buds. Este posibil să nu funcționeze cu anumite accesorii, huse sau dispozitive de altă marcă. Poate afecta recepția apelurilor sau serviciile de date, în funcție de mediul rețelei dvs.
Rezistență la apă IP48
*Bazat pe condițiile de testare de laborator pentru scufundarea în până la 1,5 metri de apă dulce timp de până la 30 de minute. Nu se recomandă utilizarea pe plajă sau la piscină. Clătiți reziduurile / uscați dacă sunt ude. Rezistența la apă a dispozitivului nu este permanentă și poate scădea în timp din cauza uzurii normale.
Sticlă/Metal Frontal Sticlă Corning® Gorilla® Ceramic 2
Spate Corning® Gorilla® Glass Victus® 2
Cadru Armor Aluminum îmbunătățit
Sistem de operare
Rețea și conectivitate 5G*, LTE**, Wi-Fi 7***, Bluetooth® v5.4
*Necesită conexiune optimă la rețeaua 5G, disponibilă pe anumite piețe. Verificați cu operatorul dvs. pentru disponibilitate și detalii. Vitezele de descărcare și streaming pot varia în funcție de furnizorul de conținut, conexiunea la server și alți factori.**Disponibilitatea modelului LTE variază în funcție de piață și operator. Viteza reală poate varia în funcție de piață, operator și mediul utilizatorului.***Disponibilitatea rețelei Wi-Fi 7 poate varia în funcție de piață, furnizorul de rețea și mediul utilizatorului. Necesită conexiune optimă și un router Wi-Fi 7.
Senzori Senzor capacitiv de amprentă digitală (lateral), Accelerometru, Barometru, Senzor giroscopic, Senzor geomagnetic, Senzor Hall, Senzor de proximitate, Senzor de lumină
Securitate Samsung Knox cu Samsung Knox Vault
Cartela SIM Până la două Nano SIM* și Multi eSIM**
*Cardul SIM se vinde separat. Disponibilitatea poate varia în funcție de piață și operator.**Disponibilitatea eSIM poate varia în funcție de versiunea software, regiune și operator. Verificați la operatorul dvs. dacă planul dvs. de rețea mobilă acceptă eSIM.
Culori Blue Shadow, Silver Shadow, Jet-black*
[Exclusiv Samsung.com] Mint**
*Disponibilitatea culorii poate varia în funcție de piață, regiune sau operator.**Culori exclusive online disponibile numai pe Samsung.com.

Citeste in continuare

Uncategorized

Casa Brândușa – Printre cele mai apreciate restaurante din Sector 3 pentru evenimente și momente speciale

Publicat

pe

Când cauți restaurante în Sector 3, vrei mai mult decât un loc unde se mănâncă bine. Cauți atmosferă, servicii excelente, ospitalitate și, de multe ori, un loc potrivit pentru a sărbători ceva important. Casa Brândușa îmbină toate aceste elemente într-un spațiu elegant, versatil și cu un meniu rafinat, devenind rapid una dintre cele mai apreciate locații din zonă.

Un restaurant în Sector 3 pentru toate tipurile de evenimente

Fie că vrei un prânz liniștit în familie, o cină romantică sau o locație potrivită pentru un eveniment privat — cum ar fi o nuntă, un botez sau o aniversare — Casa Brândușa se adaptează cu ușurință. Spațiul generos și decorul elegant oferă flexibilitate totală, iar echipa are experiență în organizarea unor evenimente fără cusur.

De ce să alegi Casa Brândușa dacă ești în căutare de restaurante în Sector 3?

Localizare excelentă, ușor accesibilă din orice punct al cartierului

Salon elegant și aerisit, potrivit atât pentru mese intime, cât și pentru evenimente mari

Meniu diversificat, cu preparate românești și internaționale, pregătite cu atenție la detalii

Servicii de eveniment la cheie, cu decor personalizat, candy bar, sonorizare, lumini ambientale și echipă dedicată

Atmosferă caldă și primitoare, perfectă pentru orice tip de ocazie

Restaurante Sector 3 – între opțiuni multe și alegeri bune

Sectorul 3 este unul dintre cele mai animate cartiere din București, cu numeroase restaurante, terase și locații de evenimente. Tocmai de aceea, este important să alegi un loc care nu oferă doar un meniu bun, ci și experiență, constanță și o echipă implicată. La Casa Brândușa, fiecare client este tratat cu respect și atenție, iar fiecare masă sau eveniment este organizat cu profesionalism.

Descoperă Casa Brândușa – restaurantul din Sector 3 unde calitatea întâlnește eleganța

Dacă ești în căutare de restaurante în Sector 3 pentru un eveniment, o masă în familie sau o petrecere restrânsă, vino la Casa Brândușa și bucură-te de un spațiu elegant, un meniu delicios și o echipă care face totul cu pasiune.

Programează o vizită, rezervă o masă sau cere o ofertă personalizată pentru evenimentul tău. La Casa Brândușa, te simți oaspete, nu doar client.

Citeste in continuare

Uncategorized

Sunt un director solidar cu elevii și profesorii din școală

Publicat

pe

De

Asociația „Comunitatea pentru excelență în management școlar”, organizație în curs de înființare, cu scopul reprezentării intereselor directorilor de unități de învățământ preuniversitar și profesionalizarea carierei pentru pozițiile de conducere, coordonare și control, a analizat propunerile „de reforme” incluse în Programul de guvernare 2025-2028 și apreciază că acestea sunt doar propuneri de contracție a progresului mic obținut în finanțarea acestui sector.

Este greu și nedrept ca anunțurile despre „tăieri” să înceapă cu educația,  pierdem acum drepturi obținute atât de greu și cu atât de multă întârziere în comparație cu alte sectoare, educația fiind cronic subfinanțată în ultimii 30 de ani.

Măsurile prevăzute în Programul de guvernare al actualei Coaliții vor avea următoarele efecte:

  • scădereacalității serviciului public de educație;
  • scădereaatractivității carierei didactice și creșterea abandonului în rândul cadrelor didactice;
  • scădereaatractivității pentru funcția de director de unitate de învățământ;

Asociația este construită de un nucleu de directori din toate județele României. Ideea acestei forme de organizare a apărut înainte de greva profesorilor, primăvara – vara anului 2023. Lecția acelor luni este că trebuie ca directorii de școli să fie consultați atunci când se decid modificări ale actualului cadru de funcționare a școlilor, mai ales că noi considerăm că, pentru fiecare problemă reclamată de minister sau de un beneficiar, undeva, în România reală, un director de școală a găsit deja o soluție care a funcționat și poate fi folosită ca model de bună practică.

Considerăm că suntem pregătiți și avem competențele necesare pentru a fundamenta decizii și, mai ales, pentru a le implementa, cu respect pentru profesori, pentru elevi și pentru familiile acestora. În timpul grevei din 2023 am fost lăsați să ne descurcăm singuri, pe de o parte reprezentanți ai angajatorului față în față cu sindicatul, pe de altă parte profesori și colegi în cancelarie. Greva a însemnat pentru noi pierderi de venituri, pierderi ajustate abia câteva luni mai târziu. Dar a însemnat și învățare, înțelegere mai bună a rolului, noi competențe practicate.

Facem astăzi, 3 iulie, un apel la consultare, decizii informate și predictibilitate. Putem face reforme cu alocări bugetare, iar Legea învățământului preuniversitar a anticipat parte din reformele anunțate și a prevăzut alocări pentru ele.

Cu privire la măsurile anunțate, consultarea dintre membrii Comunității a fost structurată pe trei

paliere:

  1. ajustareanormei didactice printr-o creștere medie de 10%;
  2. restructurareaprogramului de burse, revenind la criteriile și nivelurile din anul școlar 2022-2023 (cu excepția burselor sociale);
  1. creștereanumărului mediu de elevi pe clasă.

Referitor la creșterea normei didactice, considerăm că este critic ca Ministerul Educației și Cercetării să răspundă urgent la întrebarea: Ce se întâmplă cu examenul de titularizare planificat pentru data de 15 iulie? Modul de constituire a posturilor scoase la concurs este afectat semnificativ de decizia de majorare a normei didactice – practic, nimeni nu se poate titulariza în urma acestui concurs, în condițiile în care filosofia de constituire a posturilor scoase la concurs s-a modificat semnificativ. Ulterior acestui răspuns abia, se poate determina structura dominoului pus în mișcare de decizia de creștere cu 2 ore a normei didactice.

În ceea ce privește mărirea normei de predare a directorilor de școli, precizăm că nu avem îngrijorări legate de creșterea normei didactice cu 2 ore, inclusiv pentru directori, fiecare după statutul și dreptul pe care îl are. Nu de muncă ne plângem, ci de lipsa de predictibilitate și avem îndoieli că efectul va fi cel planificat.

Referitor la restructurarea sistemului de burse școlare și a criteriilor de acordare, între directorii din Comunitate există diferențe de raportare la actualul sistem. O majoritate a directorilor din mediul urban dezvoltat consideră că plafonarea burselor de merit/de reziliență la primii 15% dintre elevii unei clase este eficace și suficientă. Toți directorii care și-au exprimat opinia au fost de acord că bursele sociale și cele tehnologice sunt necesare, susțin participarea școlară și adresează inechități.

În opinia noastră, standardizarea criteriilor și implementarea unui sistem robust de management digital al dosarelor de bursă sunt cruciale. În situația transferării administrării sistemului de burse sociale, se pierde valoarea educațională a sprijinului financiar, mecanismul de condiționare fiind acum eficient și putând fi îmbunătățit și cu alte elemente, inclusiv activități de participare și implicare a familiei.

În timp ce unele școli au deja stabilite parteneriate funcționale cu primăriile – acolo unde autoritățile publice locale au capacitate, altele vor fi afectate de tranziție, în special în zonele rurale. Recomandăm o tranziție treptată (urban mai repede, rural treptat, doar după ce există infrastructură digitală).

Referitor la creșterea numărului de elevi din clasă și comasarea de unități de învățământ, subliniem că niciodată nu am avut libertatea de a reorganiza activitatea unității de învățământ. Agenți ca autoritățile publice locale, inspectoratele școlare au intervenit peste intențiile noastre.

În partea a doua a documentului de poziție, reluăm detaliat cele de mai sus și propunem o serie de soluții. Mare parte din schimbările propuse NU se pot implementa de la 1 septembrie, dacă nu există decizii rapide care înseamnă inclusiv modificări legislative majore.

Vrem să fim „la masă”, să contribuim, nu să ni se pună în brațe, fără vină, problema deficitului, fără putere de acțiune. Contribuim deja ca cetățeni, ca membri ai familiilor noastre extinse, la toate celelalte măsuri de contracție anunțate. Pentru responsabilitatea de directori cerem predictibilitate și mandat clarificat.

Anexă nr. 1.

  • Referitorla creșterea normei didactice:

Considerăm că este critic ca Ministerul Educației și Cercetării să răspundă urgent la întrebarea:

Ce se întâmplă cu examenul de titularizare planificat pentru data de 15 iulie?

Modul de constituire a posturilor scoase la concurs este afectat semnificativ de decizia de majorare a normei didactice – practic, nimeni nu se poate titulariza în urma acestui concurs, în condițiile în care filosofia de constituire a posturilor scoase la concurs s-a modificat semnificativ.

Abia ulterior acestui răspuns se poate determina structura dominoului pus în mișcare de decizia de creștere cu 2 ore a normei didactice.

În acest moment, fiind încă perioadă de activitate a școlilor, majoritatea directorilor ne-am făcut simulările pentru școlile noastre. Și simulările indică faptul că, în situația în care profesorii nu mai iau ore în sistem de plata cu ora, pentru orele rămase nealocate peste noua medie de 18-20 de ore/săptămână, se vor face angajări pe baza de contracte de muncă, fie ele și pe durată determinată, atunci va crește anvelopa salarială. Vorbim despre posturi teoretice, constituite prin adunarea din birou a orelor neacoperite, ore care sunt izolate prin școli diferite și îndepărtate și care ar putea costa mai mult (cost contract de muncă, plus costuri de navetă, plus costuri de oportunitate: profesori obosiți care merg în 3-4 localități pe săptămână sau elevi care fac naveta la oraș, pentru că directorul, profesor de română, nu mai poate face cele 16 ore de la gimnaziu și părinții nu vor alt profesor).

Ce crede ministerul  face:

Simulare de calcul în sistem de plata cu ora, profesor gradul didactic I (15 ani vechime)

Salariu de bază: 9.346 lei

Pentru 72 ore/lună (normă didactică 16 ore): Brut: 130 lei/oră, Net: 106 lei/oră Pentru 160 ore/lună (normă de muncă): Brut: 58 lei/oră, Net: 36 lei/oră

Ce ar putea  obțină ministerul, calcule anuale:

Normă întreagă – salariu brut anual: 9.346 × 12 luni = 112.152 lei / an calendaristic

Normă echivalentă per contract de colaborare (ex: 18 ore/săpt.):

130 lei × 18 ore/săpt. = 2.340 lei / săptămână, 2.340 lei × 36 săpt. = 84.240 lei / an școlar1

112.152 lei este cu aproximativ 33,14% mai mare decât 84.240 lei

Diferența anuală pe normă: 27.912 lei (112.152 – 84.240 lei)

Număr total de norme vizate pentru a fi plătite la un cuantum mai mic: 30.000 Dar, în fapt, impactul bugetar al trecerii lor din statul de „norme teoretice = aglutinări de ore disponibile, discipline diferite în școli diferite) este o creștere de 837.360.000 lei

(27.912 lei × 30.000), la care se adaugă și alte costuri asociate, cum ar fi naveta,

comasare de ore într-o singură zi a săptămânii etc.

Simularea la scară națională prezentată în caseta de mai sus nu va deveni realitate, pentru că acest mare sistem public este suma unor microsisteme. Fiecare școală este un sistem, operează într-un echilibru fragil, iar directorii ar trebui să aibă libertatea și resursele să optimizeze procesul, cu focus pe calitate. Toate „marile” instituții de coordonare, verificare și

control ar putea să dea mai puține comenzi, telefoane și sarcini. Scopul tuturor trebuie să fie calitatea educației.

În ceea ce privește mărirea normei de predare a directorilor de școli, care în acest moment au norma didactică diminuată, pe bună dreptate, dată fiind natura muncii lor, precizăm de la bun început că ea va fi integrată, conform statutului și dreptului1 pe care îl are.

Nu de muncă ne plângem, ci de lipsa de predictibilitate. Noi suntem autoritatea din fața profesorilor, a elevilor și a părinților, de aceea cerem predictibilitate, simulări de impact, măsuri de compensare clare și un calendar de implementare pentru a evita blocajele de la 1 septembrie.

Problema noastră nu este să predăm mai mult, ci să nu mai facem munci repetitive, cel mai adesea în regim de urgență, fără legătură cu actul educațional. Dacă sarcina administrativă ar fi mai mică, putem intra mai mult la ore, la orele noastre și ale colegilor noștri, putem fi directori mai buni, putem contribui la creșterea calității educației pentru fiecare elev.

Dacă ministerul s-a uitat într-un calculator și a văzut că directorii țin multe ore în sistem de plată cu ora, poate nu au văzut realitatea. Iar realitatea arată astfel:

  • Uneorine este greu cu cele 6-8 ore, pentru că intrăm la clasă și suntem învățați ca în orice dimineață în care suntem în oră să fie posibil să primim mesaj cu 3 machete de la inspectorat cu poruncă de completare până la ora 13:00;
  • Poți fi director și învățător, poți fi director și singurul profesor de o anume disciplină din școală- ai o normă didactică, ceea ce poți scoate la concurs este o fracție de normă, asta nu aduce stabilite nici elevilor, nici profesorilor;
  • Dacăsunt directori care abuzează de sistem, există mereu inspectori care semnează pentru derogări. Iar aceștia o fac în cunoștință de cauză2.

Am fost în schimburi europene, am văzut cum muncesc colegii noștri profesori din alte țări, în ce condiții, cu ce infrastructură și cu ce tip de sprijin3. Dacă ne uităm la mediile normelor didactice din țările OECD, alte țări europene, ar fi bine să ne uităm și la alte medii europene și să începem cu media investiției anuale în educația preuniversitară! Pentru un director de școală, este foarte clar cine muncește și cine nu va munci nici dacă îi crește salariul de trei ori.

Vrem să transmitem că e nevoie să ne oprim din această antagonizare a societății – nu face bine nimănui. Profesorii pot munci și de acasă, mulți au echipamente primite de la școală, pot fi monitorizați, pot avea livrabile pentru restul de activitate. Livrabilele pot fi monitorizate prin fișa de evaluare anuală, care ar putea fi, într-un târziu, completată într-o platformă și asociată rezultatelor directe ale profesorilor.

Propunerea de creștere a normei didactice, așa cum este anunțată în acest moment, nu răspunde nevoii de echilibru între normele diferitelor categorii de profesori din sistem. De pildă, creșterea normei didactice este posibilă în ciclul gimnazial și cel liceal, dar imposibilă în cel primar. Dacă intenția anunțată ca orele de sport din ciclul primar  fie „luate” profesorilor de specialitate și reintegrate în obligația învățătorului învățătoarei, atunci toate încadrările pentru profesorii de educație fizică sunt anulate (pentru că există o metodologie de restrângere, nu e o alegere a școlii) și estimăm un risc ridicat pentru pierderea acestor cadre didactice calificate.

„La noi, din 3 profesori de educație fizică ar rămâne o normă și jumătate. Eu sunt învățătoare la bază, recent am obținut încă o

specializare. Dar atunci când „mi-ai luat” orele de sport cu elevii, nu m-ai întrebat. Aveam o rutină bună, m-aș fi menținut în formă, mă pregăteam pentru aceste ore. Acum nu  mai face-o la fel de bine, e un set de competențe care s-a pierdut, în lipsa practicării lor.”

1 Norma didactică diferă – de referință sunt: ORDIN 4492 16/06/2023 – Portal Legislativ și NORMA (A) 16/08/2011 – Portal Legislativ

2 Nu încărcăm textul cu situația disciplinelor din aria STEM  un deficit major de cadre didactice calificate.

3 În nicio țară vizitată nu se mai învață în două schimburi. În întânirea de sâmbătă, 28 iunie, ne-am uitat la exemple din Portugalia (integrarea activităților extrașcolare în normă, în orare) și din Ungaria (justificarea normei extinse prin activități asincron, practic, peste norma de predare, profesorii mai justifica lunar, în sistemul electronic, încă vreo 7-8 ore și rămân cu un buget de timp la dispoziție, de 10-12 săptămânal).

Asociația directorilor consideră că această revenire a orelor de sport în norma învățătorilor nu înseamnă o optimizare, ci pierderea unui serviciu livrat la standard de calitate mai înalt, un drept la mișcare și sănătate pe care copiii l-au avut și îl pierd.

Pe de altă parte, în multe școli, profesorii de educație fizică sunt implicați în multe activități extrașcolare și au competențe transferabile către altă specializare.

Propunerea noastră, pentru situația generată de creșterea normelor didactice este în favoarea unui amplu program de conversie profesională4 pentru cadrele didactice, cu grup țintă dedicat, cu forme de organizare hibridă și perioadă de tranziție.

Alte aspecte identificate de directori, aspecte care nu pot fi gestionate cu aceeași măsură pentru toți:

  • situațiadin învățământul seral și cel fără frecvență, cu clase fantomă: „dacă vrei  tai,

taie de acolo unde bagi banii degeaba, taie de-acolo unde te faci  nu vezi risipa.”;

  • personalulsubdimensionat și suprasolicitat, în unele i.p;
  • absențadin sistem a ocupanților funcțiilor de suport: informaticieni, bibliotecari, profesori

de sprijin.

  • anultrecut s-a vorbit despre un program cu finanțare nerambursabilă, prin care spațiile școlilor erau securizate – se refăceau împrejmuirile, se instalau sisteme de monitorizare și protecție. Mii de școli din România nu au niciun fel de sistem de pază, nici gând sau speranță pentru

Ca directori cărora ne pasă de profesorii cu care lucrăm, ne întrebăm mereu cum să facem mai bine orarul unui profesor care lucrează în 4-5 școli5. Omenește, nimeni nu s-a întrebat până acum cum este calculată norma de muncă a unui astfel de profesor.

Noi nu putem condiționa repartizarea unui profesor în școală, în funcție de apropierea de domiciliu și nici nu ne putem asocia, formal, între școli apropiate pentru a scoate un post la concurs per consorțiu/asociere formală sau informală de u.i.p.

În finalul acestei secțiuni transmitem public că va fi dificil să ne motivăm colegii la reluarea activității, în luna septembrie. Colectivele de elevi cresc, derogările pentru prezența elevilor cu

4 Declarații directori:

Am încurajat profesorii să își ia a doua, chiar a treia specializare. Ieri am căutat programe de conversie pe biologie, pentru o profesoară de educație fizică.”

„Sunt profesor de fizică, conduc o școală de 927 de elevi, de la grădiniță până la liceu. Fizică predau eu și un profesor pensionar, am scos post la concurs în ultimii ani, nu vine nimeni la mine în comună, chiar dacă comuna e mare.”

5 Situație des întâlnită în mediul rural  câte o clasă pe fiecare an de ciclu gimnazial, 4-5 ore de istorie sau

geografie în fiecare școală, va fi nevoie tot de 4-5 școli pentru constituirea unui post.

CES în învățământul de masă nu se aplică, norma didactică crește. Ne-am văzut colegii la acest sfârșit de an foarte, foarte obosiți, pe grupurile școlilor discuțiile sunt fierbinți, încărcate cu multă tristețe și dezamăgire, iar direcția școlii românești pare în ceață.

Pentru membrii Comunității este evident că funcția de director de școală nu mai este motivantă – suntem profesori cu experiență, știm să ne facem treaba bine. Pentru a fi directorii de care este nevoie avem și noi nevoi de respectat; nevoi de claritate, autonomie și finanțare. Un director motivat înseamnă o cancelarie majoritar motivată.

I.2. Referitor la restructurarea sistemului de burse școlare și a criteriilor de acordare:

Sistemul de burse din România, în ciuda provocărilor actuale, oferă beneficii semnificative copiilor, în special în abordarea problemelor precum abandonul școlar și stimularea motivației academice, dar au nevoie de criterii standardizate și sisteme digitale de gestionare. Între directorii din Comunitate există diferențe de raportare la actualul sistem. O majoritate a directorilor din mediul urban dezvoltat consideră că plafonarea la primii 15% dintre elevii unei clase a burselor de merit/de reziliență este eficace și suficientă. Toți directorii care și-au exprimat opinia au fost de acord că bursele sociale și cele tehnologice sunt necesare, susțin participarea școlară și adresează inechități.

Reluăm și noi concluziile studiului Sistemul de burse școlare – percepții ale actorilor educaționali”:

Opinii ale directorilor privind efectele burselor. „Sondajul în rândul directorilor unităților de învățământ indică intensificarea prezenței elevilor la ore drept cel mai substanțial impact al burselor școlare (raportat de către 81,5% dintre respondenți), urmat, la o distanță de 19 de p.p., de creșterea motivației elevilor pentru învățare (62,5%), în timp ce, aproximativ jumătate dintre directori au observat ca efect al burselor îmbunătățirea rezultatelor școlare (47,5%).”6

Opinii ale profesorilor privind efectelor burselor. „Conform datelor colectate prin sondajul în rândul cadrelor didactice, trei sferturi dintre profesori au considerat că bursele școlare au avut ca efect reducerea absenteismului în rândul elevilor, iar aproape două treimi au declarat că acestea au avut un rol în motivarea pentru învățare.”7

Opinii ale elevilor privind efectelor burselor. „Îmbunătățirea performanței școlare reprezintă, de departe, efectul cel mai frecvent întâlnit, menționat de către două treimi dintre elevii bursieri. În ordinea ierarhiei, urmează reducerea numărului de absențe (aproximativ o treime dintre răspunsuri) și intensificarea competiției (raportată de către unul din patru elevi).”8

Opinii ale părinților privind efectelor burselor. „Sondajul în rândul părinților arată că, în perspectiva acestora, impactul predominant al burselor a fost în plan motivațional: 64,6% dintre părinți au raportat o creștere a motivației elevilor pentru învățare. Procentaje mult mai mici dintre părinți au sesizat îmbunătățirea rezultatelor școlare (24,3%) și reducerea absenteismului (12,3%) ca urmare a primirii burselor.”9

În opinia noastră, standardizarea criteriilor și implementarea unui sistem robust de management digital al dosarelor de bursă sunt cruciale. Acest lucru va spori transparența,

6 Unitatea de Cercetare în Educație. Sistemul de burse școlare – percepții ale actorilor educaționali, Speranța Țibu (Coord.), Petre Botnariuc, Andra Făniță, Oana Iftode, Marius Lazăr, Manuela Manu, Corina Neacșu-Dalu, Cornelia Novak, Ancuța Plăeșu, Cristina Slovineanu (Autori), Editura Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, București, 2025, p. 42.

7 Idem, p. 43;

8 Idem, p. 45;

9 Idem, p. 47

eficiența și corectitudinea, asigurându-se că bursele ajung în mod eficient la cei care au cea mai mare nevoie de ele, totodată stimulând excelența academică.

Bursele de asistență socială joacă un rol major și adesea subestimat în sistemul de învățământ din România. Impactul lor se concentrează în principal pe echitate, acces și prevenirea abandonului școlar timpuriu, în special în rândul elevilor din medii vulnerabile.

Iată o analiză a impactului lor cu exemple, bazate pe discuțiile din cadrul Comunității și pe cunoștințele generale despre contextul românesc:

  • Estenevoie de digitalizare, gestionarea dosarelor afectează începerea anului școlar, o platformă sau o extensie a SIIIR/SIMS ar scădea sarcina administrativă, presupunând, de cele mai multe ori, doar actualizări de informații;
  • Actualul sistem deburse a favorizat rezultate de pionierat, de  recuperarea unor elevi de clasa a opta, cu 2-3 ani de repetenție în spate, care au fost prezenți, au recuperat, și au susținut Evaluarea Națională. Sau o promoție de învățământ profesional, cu elevi sprijiniți în intervalul 2023-2025, care finalizează studiile fără abandon.
  • Prinbursele sociale am reușit să reducem abandonul școlar al elevilor de etnie rromă! Dacă în anii trecuți, anual pierdeam elevele rrome, care veneau la școală până învățau să scrie și să citească, acum vin la școală și se străduiesc lună de lună să aibă prezență și să nu piardă această bursă. Și prezența se transformă în învățare, în transfer de cunoștințe și competențe;
  • Pentrufamiliile elevilor, mai ales a băieților de peste 14 ani, bursa este o compensație pentru munca lor „luată” din familie – ei muncesc mai puțin ca zilieri, respectă fiecare zi de prezență care se reflectă în bursa încasată.

Membrii Comunității au discutat despre gestionarea burselor sociale și tranziția lor către serviciile de asistență socială, unii directori împărtășind din experiențele lor pozitive de colaborare cu primăriile locale pentru a gestiona documentele suport și anchetele sociale. Alți directori au dezvoltat miniplatforme, automatizări pentru gestionarea a sute de burse, preponderent sociale, altfel fiind imposibil să administreze complexitatea cazurilor. Există în acest moment în u.i.p. competențe dezvoltate, personal specializat care să gestioneze comunicarea cu familiile. Pentru unii dintre directori, trecerea către serviciul de asistență socială din septembrie 2025 va genera multe dificultăți fix pentru elevii în riscul cel mai mare, care trăiesc din resurse insuficiente de la o lună la alta și va afecta relația dintre prezență și bursă.

Analiza a arătat că, în timp ce unele școli au deja stabilit parteneriate funcționale cu autoritățile publice locale au capacitate, altele vor fi afectate de tranziție, în special în zonele rurale și recomandăm o tranziție treptată (urban mai repede, rural treptat, doar după ce există infrastructură digitală).

În situația transferării administrării sistemului de burse sociale, se pierde valoarea educațională a sprijinului financiar, mecanismul de condiționare fiind acum eficient și putând fi îmbunătățit și cu alte elemente, inclusiv activități de participare și implicarea a familiei.

Nu în ultimul rând, un element important despre care nu se vorbește este recompensarea copiilor care fac sport de performanță și obțin rezultate. Noi credem profund în valoarea muncii acestor copii și îi vedem zilnic ce efort fac. Au muncit pentru rezultatele obținute, competențele transversale dobândite vor genera venituri în viitor, merită să fie sprijiniți în continuare.

I.3. Referitor la creșterea numărului de elevi din clasă și comasarea de unități de învățământ

Comasarea instituțiilor de învățământ și creșterea numărului de elevi din clasă înseamnă un set complex de provocări, în special în zonele rurale, care cuprind probleme financiare, logistice și de resurse umane, exacerbând povara administrativă asupra directorilor.

Da, e nevoie să fim și să ne comportăm profesionist în raport cu resursele pe care le administrăm. Analizăm permanent situațiile financiare din școlile pe care le coordonăm și vedem că resursele, constituite în baza actualului sistem de „finanțare per elev” nu ajung fiecărei școli (unele au excedent, unele au deficit – nu există măsuri compensatorii și analize de corelare în raport cu un standard de calitate).

Pe de altă parte, niciodată nu am avut libertatea de a reorganiza activitatea unei unități școlare din perspectiva noastră, în acord cu Planul de dezvoltare instituțională al școlii, plan aprobat de către Consiliul de Administrație. Agenți ca autoritățile publice locale, inspectoratele școlare au intervenit peste intențiile noastre:

Dacă acum patru ani, la începutul mandatului, îmi asumam și ar fi depins exclusiv de mine   încadrez în buget, reușeam până acum. Acum, după ce am renovat 3 școli din 3 sate, că așa „a putut” primarul, este exclus să adunăm copiii într-una singură. Oamenii s-au obișnuit să aibă școală renovată în fiecare localitate. Părinții nu mai sunt de acord cu transportarea elevilor lor la școala din centrul comunei, chiar dacă astfel le- am asigura o educație de calitate mai bună pentru copiii lor.”

De pildă, dacă acum 4 ani am fi avut un mandat de eficientizare și ar fi fost posibile comasări, mulți dintre noi am fi reușit mai bine. Dar asta nu înseamnă că suntem vinovați de actuala stare de lucruri din țară. Comasările generează probleme logistice, mai ales în rural, probleme de asigurare a transportului, resurselor umane, coordonare dificilă între școli- structuri. Comasările vor avea consecințe: scăderea calității pentru unii elevi, deci potențial irosit și, în viitor, contribuții la PIB diminuate10.

În dezbaterile din această perioadă lipsește măsurarea impactului creșterii colectivelor de elevi asupra calității educației, în condițiile în care studiile arată contrariul. Dacă referința este statistică (un număr mediu de 15 elevi), atunci este bine să spunem că această clasă de „15 elevi, în medie”, nu există. În urban, unde se învață în trei schimburi afectarea calității este semnificativă, așa cum semnificative sunt și studiile care ne arată provocările în asigurarea calității atunci când învățământul este organizat „la simultan”.

10 Declarații directori:

„Nu am probleme cu statul 8 ore în școală, ce nu pot face este  comasez clase și școli, dintr-un sat în

altul”;

„în cazul meu, am simulat o comasare, presupune eforturi administrative imense și pierderi de personal specializat;”

„Noi am trecut prin comasare, dar școlile au rămas pe loc, a dispărut un secretariat, contabil/administrator, dacă se pune problema să închidem clădiri, va fi greu pentru copii și familii.”

„Noi avem clase de 12, 14 copii, organizate legal.  îi comasăm la simultan într-o clasă de 26, înseamnă un infern pentru învățătoare. Iar termeni economici nu cred ca ar fi economii, dacă se adaugă transportul atunci când e imposibilă comasarea pe aceeași structură.

10 Declarații directori:

„Nu am probleme cu statul 8 ore în școală, ce nu pot face este  comasez clase și școli, dintr-un sat în

altul”;

„în cazul meu, am simulat o comasare, presupune eforturi administrative imense și pierderi de personal specializat;”

„Noi am trecut prin comasare, dar școlile au rămas pe loc, a dispărut un secretariat, contabil/administrator, dacă se pune problema să închidem clădiri, va fi greu pentru copii și familii.”

„Noi avem clase de 12, 14 copii, organizate legal.  îi comasăm la simultan într-o clasă de 26, înseamnă un infern pentru învățătoare. Iar termeni economici nu cred ca ar fi economii, dacă se adaugă transportul atunci când e imposibilă comasarea pe aceeași structură.

Membrii Comunității au subliniat o serie de provocări:

  • Transport:Comasarea școlilor din mai multe sate într-o școală centrală reprezintă o provocare majoră. Soluțiile de transport existente, cum ar fi microbuzele electrice cu autonomie limitată, sunt adesea insuficiente pentru distanțele lungi și rutele multiple După cum afirmă mulți participanți, „transportul va rămâne o provocare, chiar dacă elevii sunt în aceeași structură;” „Nu  descurc cu microbuzul electric primit, de 15 locuri, are autonomie de 190 km, am 6 drumuri pentru satele aparținătoare. Dacă acum vin acasă la ora 17.00, după ce voi face și orele de predare voi ajunge la 20.00.”
  • Resurseumane: Comasările pot duce la dispariția posturilor administrative (secretare, contabili) și pot crea dificultăți în coordonarea personalului didactic din mai multe locații. Potențialul de insecuritate a locului de muncă pentru profesorii din școlile care fuzionează, este, de asemenea, o preocupare. La un liceu tehnologic cu 700-800 de elevi care ar putea fuziona cu școli mai mici din comunele alăturate, prin comasare vor fi preluate și problemele acestora.
  • Coordonare și volum de muncă: Gestionarea mai multor structuri școlare, uneori răspândite la kilometri distanță, crește semnificativ povara administrativă asupra directorilor. Creșterea normei de predare pare nerealistă, având în vedere responsabilitățile suplimentare ale supravegherii unei instituții maimari și mai complexe. Reducerea cu doar 30% a volumului de muncă nu poate produce rezultate în condițiile în care responsabilitățile depășesc 40 de ore pe săptămână, iar comasarea conduce adesea doar la consolidarea administrativă, mai degrabă decât la o integrare reală.

II. Soluții:

Statul român trebuie să își asume că lucrurile nu sunt bine organizate în învățământul preuniversitar. Scopul decidenților nu trebuie să fie „eficientizarea de dragul economiilor”, ci folosirea timpului nostru de muncă, în principal, pentru procesul didactic, pentru interacțiunea cu elevii. De aceea considerăm critic ca o serie de măsuri să fie accelerate în procesul de digitalizare.

Întâlnirea directorilor s-a axat pe provocările restructurării normelor, a structurilor din cadrul aceleiași unități de învățământ, în contextul scenariului de comasare a 750  800 de unități.

Ipoteza de lucru a fiecărui decident care propune măsuri pentru educație trebuie să fie: nicio planificare fără directori. E nevoie de noi, direct, fără intermedierea unei machete gestionate de inspectorat: cu fiecare tabel noi mai „pierdem” un elev sau un profesor care merită o abordare individualizată.

Dar, mai ales, pentru a implementa orice plan, nu se poate fără noi și fără bani. Iar aceasta înseamnă activarea unor prevederi legale. Și ne referim aici la trei prevederi din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, respectiv:

  1. 127, alin. (3) „Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de premiul pentru activitate suplimentară, acordat de două ori pe an, prin decizie a directorului unității de învățământ. Fondurile pentru acordarea acestui premiu se constituie în limita unui procent de 2% aplicat asupra fondului de salarii de la nivelul unității de învățământ. Criteriile specifice pentru acordarea premiului se propun de către consiliul de administrație al unității de învățământ, pe baza metodologiei-cadru aprobate prin ordin al ministrului educației, și se aprobă prin hotărâre a consiliului de administrație al DJIP/DMBIP.”11
  2. 138, alin (5) „Costul standard pentru unitățile de învățământ defavorizate, stabilite anual pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, este suplimentat cu 25%12.”
  3. 138, alin. (6) Costul standard se suplimentează cu 25% pentru unitățile de învățământ carefac parte din consorții școlare sau consorții de învățământ dual, constituite din unități de învățământ din mediul urban și rural.

Doar aplicarea celor trei prevederi ale legii, asocierea acestora cu descentralizarea managementului resurselor financiare și umane, în baza unui calendar de implementare, poate genera eficientizare simultan cu îmbunătățirea educației pentru fiecare elev.

Cât privește bursele de merit, pe lângă neutralitate în raport cu procentul celor care primesc astfel de burse, insistăm pentru găsirea unor soluții pentru sportivi și propunem ca departajarea  se realizeze prin calcularea mediilor pe disciplină, cu două zecimale, fără rotunjire (ex. la 8.33 media din catalog este 8, aceeași ca atunci când media notelor este 7.50).

11 Potrivit art. XXVI alin. 1 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. h) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, prevederea a fost prorogată din nou, până la începutul anului şcolar 2026-2027.

12 Potrivit art. XXVI alin. 1 lit d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2026-2027.

11 Potrivit art. XXVI alin. 1 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. h) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, prevederea a fost prorogată din nou, până la începutul anului şcolar 2026-2027.

12 Potrivit art. XXVI alin. 1 lit d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2026-2027.

Referitor la creșterea normelor de predare, pentru școlile din medii vulnerabile mai ales, propunem activarea prevederilor alin. (6) din lege: „Pentru pregătirea remedială sau de stimulare a excelenței didactice se pot aloca în norma didactică de predare până la 4 ore.” Noi și întreaga comunitate școlară ne bazăm pe profesori pentru multe alte activități dedicate elevilor, nu doar pentru „efectuarea” normei de predare13.

III. Ce facem în continuare?

Ca directori, ne pasă de elevi și profesori. Practica noastră profesională este mereu orientată către găsirea de soluții, luăm deseori decizii imediate, sub imperiul urgenței, avem competențe transversale de management.

Nici nouă nu ne convin schimbările rapide din sistemul educațional, inclusiv reducerile bugetare și creșterea volumului de muncă, dar am fost selectați dintre cei mai buni și putem să ne onorăm rolul și importanța în sistem. Mulți dintre noi suntem frustrați cu privire la lipsa de cercetări și de planificare din spatele acestor schimbări.

Mare parte din schimbările propuse nu se pot implementa de la 1 septembrie, dacă nu există decizii rapide care înseamnă inclusiv modificări legislative majore. Vrem să fim „la masă”, să contribuim, nu să ni se pună în brațe, fără vină, problema deficitului, fără putere de acțiune.

Pentru toate măsurile solicităm ministerului un calendar de implementare, răspuns referitor la concursul național de titularizare programat pentru data de 15 iulie, precum și un program dedicat conversiei profesionale accelerate, pentru obținerea celei de-a doua sau a treia specializări.

Scopul acestui document de poziție nu este să „ne luăm la trântă cu ministerul”. Suntem conștienți de responsabilități. Suntem pregătiți să propunem soluții bune, funcționale. Și putem să le implementăm, dacă suntem lăsați să o facem în respect pentru elevi și pentru profesorii din școlile noastre.

„Comunitatea pentru excelență în management școlar” este o organizație în curs de înființare, ca parte dintr-un proiect susținut de AVE România – Asociația pentru Valori în Educație

Pentru detalii referitoare la poziția exprimată mai sus, în funcție de problematică și regiune: Marian ANGHEL, Liceul Teoretic Petre Pandrea, Balș, Olt, tel. 0751.090.060

Delia PETRAN, Școala Gimnazială Nr.1 Dobrin, Sălaj, tel. 0743.679.334 Viforel DOROBANȚU, Școala Gimnazială nr. 1 Curcani, Călărași, tel. 0727.992.366

Adrian SIMION, Centrul Județean de Excelență Alba, tel. 0744.166.176

Marius C. Cimpoae, Școala Gimnazială Nr. 27 Timișoara, tel. 0735.775.877

13 Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 207.

Citeste in continuare

Parteneri

Știri noi din Vâlcea

Afaceri6 zile inainte

Ordinea costă mai puțin decât crezi. Ce aduc în plus căsuțele de grădină RURIS

Pe măsură ce gospodăriile din România devin tot mai bine echipate, apar și probleme neașteptate. Mașinile de tuns iarba, atomizoarele,...

Afaceri7 zile inainte

Soluția RURIS pentru a ajuta agricultorii să nu piardă tot

În regiunile sudice ale țării, precum Oltenia și Muntenia, dar și în sud-vestul țării, în Banat, valurile de căldură se...

AfaceriO săptămână inainte

Marth – o poveste despre începuturi și oameni

În București, nu sunt puține firme de design interior. Dar când am auzit prima oară despre Marth, mi-a plăcut că,...

ExclusivO săptămână inainte

Samsung Galaxy Watch8 Series: Ultra confort, de la somn la antrenament

Galaxy Watch8 și Galaxy Watch8 Classic îmbină un design emblematic cu noi informații personalizate despre wellness, menite să vă motiveze...

UncategorizedO săptămână inainte

Samsung Galaxy Z Flip7: Puterea AI într-un format de buzunar, cu noul ecran frontal edge-to-edge

Cea mai avansată serie Galaxy Z de până acum – unde ingineria de precizie întâlnește inteligența puternică, transformând interacțiunile de...

UncategorizedO săptămână inainte

Casa Brândușa – Printre cele mai apreciate restaurante din Sector 3 pentru evenimente și momente speciale

Când cauți restaurante în Sector 3, vrei mai mult decât un loc unde se mănâncă bine. Cauți atmosferă, servicii excelente,...

Uncategorized2 săptămâni inainte

Sunt un director solidar cu elevii și profesorii din școală

Asociația „Comunitatea pentru excelență în management școlar”, organizație în curs de înființare, cu scopul reprezentării intereselor directorilor de unități de învățământ preuniversitar și profesionalizarea carierei pentru pozițiile de conducere, coordonare și...

Piercing modă 2025 Piercing modă 2025
Afaceri2 săptămâni inainte

Piercing la modă în 2025 – Tot ce trebuie să știi dacă vrei să alegi un model sigur, estetic și adaptat stilului tău

În 2025, piercingul nu mai este doar o formă de exprimare alternativă, ci o declarație personală de stil, echilibru între...

Sport2 săptămâni inainte

De ce contează cu adevărat ce anvelope ai pe MTB? Descoperă diferența, cu Specialized

Când pedalezi pe teren accidentat, stâncos sau prin noroiul imprevizibil al unui traseu de munte, anvelopele sunt primul și cel...

Afaceri2 săptămâni inainte

Afacerile de nisa – Transformarea pasiunii personale in profit durabil

Traim intr-o perioada in care economia globala este marcata de volatilitate, competitia este acerba, iar diferentierea devine un avantaj major....

Afaceri3 săptămâni inainte

CITY PROTECT SECURITY continuă extinderea la nivel național și anunță noi parteneriate în retail

Bogdan Dumitrache, fondatorul CITY PROTECT SECURITY, a anunțat noi pași importanți în dezvoltarea companiei, confirmând ritmul accelerat de extindere pe care...

Social3 săptămâni inainte

Containere modulare pentru situații de urgență – Adăposturi rapide și sigure!

În fața dezastrelor naturale sau a crizelor umanitare, timpul și eficiența sunt esențiale pentru salvarea vieților și oferirea sprijinului necesar....

Social3 săptămâni inainte

Cum alegi tamplaria PVC in functie de tipul locuintei (casa vs. apartament)!

Tamplaria din PVC este o alegere populara pentru locuinte datorita durabilitatii, eficientei energetice si versatilitatii estetice. Cu toate acestea, nevoile...

Uncategorized3 săptămâni inainte

Frumusețea începe cu rutina completă: de ce să alegi seturi pentru îngrijirea tenului de la SOLE.ro

Într-o lume în care grija pentru piele a devenit parte esențială din stilul de viață, alegerea unei rutine complete de...

Social3 săptămâni inainte

Rafturi metalice pentru expoziții și evenimente!

Rafturile metalice au devenit o soluție indispensabilă pentru organizarea expozițiilor și evenimentelor, oferind un echilibru perfect între funcționalitate, durabilitate și...

Cultură3 săptămâni inainte

Ecoul Muzicii – Final de Stagiune la Filarmonica „Ion Dumitrescu” Vâlcea

Închiderea stagiunii cu numărul 30 a Filarmonicii „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea a avut loc luni pe 23 iunie a.c....

Știrile Săptămânii