Cultură
Concert inaugural la Filarmonica „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea

Luni 30/09 a avut loc concertul inaugural al celei de-a 30-a stagiuni a Filarmonicii „Ion Dumitrescu”. Deschiderea noii stagiuni a filarmonicii din Râmnicu Vâlcea este un eveniment special, așteptat cu nerăbdare de melomanii din orașul lui Mircea cel Bătrân. Vara, instituția filarmonicii a susținut un bogat program estival mult apreciat de localnici dar li de turiștii care ne vizitează municipiul.
Dirijorul care a deschis noua stagiune a fost Tiberiu Dragoș Oprea, binecunoscut melomanilor fiind invitat permanent al Filarmonicii „Ion Dumitrescu” cât și al altor instituții muzicale din diverse centre universitare. El este născut într-o familie de muzicieni, a studiat la Universitatea Națională de Muzică din București, unde a absolvit secția de dirijat orchestră sub îndrumarea maestrului Ludovic Bacs.
Dirijorul este co-fondator și prim-dirijor al Filarmonicii Pitești, unde a avut un impact major asupra scenei muzicale locale. De-a lungul carierei sale, a colaborat cu numeroase orchestre și instituții muzicale prestigioase, inclusiv Teatrul Național de Operetă și Musical “Ion Dacian” din București și Teatrul Național de Operă și Balet “Oleg Danovski” din Constanta
Tiberiu Dragoș Oprea este recunoscut pentru interpretările sale remarcabile și pentru colaborările cu artiști de renume, atât vocali cât și instrumentiști. De asemenea, a dirijat concerte importante în diverse locații internaționale, inclusiv în Germania și Austria. Conduce orchestrele simfonice cu siguranță și denotă eleganță interpretativă.
Seara a fost dedicată instrumentelor de suflat iar invitații concertului de deschidere a stagiunii au fost Ioan Gabriel Luca la corn și Laurențiu Sima la tubă. Ambii sunt soliști ai Filarmonicii George Enescu din București.
Ioan Gabriel Luca este un cornist român de renume, născut în 1977 la Dorohoi. A început studiul viorii la vârsta de 6 ani, iar la 12 ani a trecut la corn sub îndrumarea profesorului Neculai Musteață la Liceul “Octav Băncilă” din Iași. A câștigat numeroase premii la concursuri naționale și internaționale, inclusiv premiul I la Olimpiada Națională de șase ori consecutiv și la Concursul Internațional “Jeunesses Musicales” în 19961. A absolvit Universitatea Națională de Muzică din București, unde a studiat cu profesorul Nicolae Lipoczi.
Ioan Gabriel Luca a susținut concerte ca solist cu diverse orchestre prestigioase din România, inclusiv Filarmonica “George Enescu” din București, Orchestra de Cameră Radio București și multe altele. De asemenea, este membru al formațiilor “Athenaeum Brass Quintet”, cvintetului “George Enescu” și „Romanian Brass’.
Laurențiu Sima este un tubist de renume în România, cunoscut pentru activitatea sa la Filarmonica „George Enescu” din București, unde este prim tubist de peste 22 de ani. De asemenea, este membru al ansamblului Athenaeum Brass Quintet, cu care a lansat diverse proiecte muzicale, inclusiv un album de colinde cântate la instrumente de suflat din alamă.
Pe lângă cariera sa de interpret, Laurențiu Sima este și profesor la Conservator și la liceul Dinu Lipatti, unde își dedică timpul formării noilor generații de muzicieni2. El organizează frecvent masterclass-uri pentru instrumentiști de alamă, aducând în România artiști de elită din Germania pentru a împărtăși cunoștințele lor cu studenții români. Laurențiu Sima este apreciat nu doar pentru talentul său muzical, ci și pentru contribuțiile sale educative și pentru eforturile de a promova muzica instrumentelor de alamă în România.
Lucrarea muzicala inaugurala care i-a reunit pe cei doi interpreți a fost „Concertul pentru doi corni și orchestră de coarde în Fa major”, RV 538 de Antonio Vivaldi. Fiind una din surprizele primei seri muzicale a noii stagiunii acesta compoziție face parte din lucrările ce se aud rar în sălile de concert. Această creație a lui Vivaldi este însă fascinantă, și reflectă stilul baroc caracteristic compozitorului. Antonio Vivaldi este cunoscut pentru inovațiile sale în muzica concertantă, în care a explorat diverse combinații instrumentale, iar acest concert este un exemplu excelent al creativității sale. Concertul este scris pentru două instrumente de suflat, în speță corni solisti și orchestră de coarde, ceea ce creează un dialog interesant între corni și restul orchestrei. Cornii, instrumente de alamă, adaugă o culoare distinctă și un timbru strălucitor, contrastând cu sunetul mai cald al coardelor.
De obicei, un concert baroc este structurat în trei mișcări: rapid-lent-rapid. Această structură permite o varietate de expresii muzicale, de la virtuozitatea și energia mișcărilor rapide la lirismul și introspecția mișcării lente. Cornii și coardele își împart temele muzicale, creând un dialog dinamic. Ritmurile sunt energice, iar pasajele solistice sunt pline de virtuozitate. A doua Mișcare este de obicei mai lentă și mai lirică. Cornii au linii melodice mai lungi și mai expresive, acompaniate de coarde care susțin armonia. Această mișcare oferă un contrast binevenit față de energia primei mișcări. Sfârșitul concertului este caracterizat de un tempo rapid, aducând lucrarea la o concluzie triumfătoare. Temele muzicale sunt reluate și dezvoltate, iar dialogul între corni și orchestră devine și mai intens.
Acest concert demonstrează măiestria lui Vivaldi în a combina diferite timbre și a crea lucrări concertante inovatoare. Deși nu este la fel de faimos ca alte lucrări ale sale, cum ar fi “Anotimpurile”, acest concert pentru doi corni și orchestră de coarde este o piesă valoroasă în repertoriul baroc, evidențiind versatilitatea și inventivitatea compozitorului. Următoarea creație care a incantat publicul meloman pentru pentru melodiile sale vibrante și ritmurile inspirate din muzica populară românească, reflectând esența și spiritul dansurilor tradiționale de la sat a fost „Dans Țărănesc” de Constantin Dimitrescu. Compozitor și violoncelist român, care a trăit la începutul secolului al xx-a a fost cunoscut pentru contribuțiile sale semnificative în muzica clasică românească.
Această piesă este adesea interpretată în concerte și a devenit un simbol al muzicii clasice românești. In prima audiție la Râmnicu Vâlcea a fost Simfonia nr. 2 în Si minor care este una dintre cele mai importante lucrări ale lui Aleksandr Borodin, compusă între 1869 și 1876. Mișcarea de deschiderea a simfoniei este energică și plină de viață, evocând imaginea eroilor ruși. Este construită pe teme puternice și ritmuri marcate, reflectând influențele folclorului rus. Tema principală este prezentată de coarde și suflători, urmată de dezvoltări și variațiuni complexe. Tema centrala este rapidă și jucăușă, cu un trio mai lent care oferă un contrast interesant.
Mișcarea lentă a simfoniei este lirică și expresivă, aducând o notă de calm și reflecție. Este considerată una dintre cele mai frumoase mișcări lente din repertoriul simfonic rus. Mișcarea finală este triumfătoare și vibrantă, aducând simfonia la un final grandios. Este plină de energie și optimism, reflectând spiritul naționalist al compozitorului.
Borodin a utilizat teme inspirate din muzica populară rusă, ceea ce a conferit simfoniei un caracter distinctiv și autentic. Utilizarea ingenioasă a orchestrei, cu intervenții solistice ale diferitelor instrumente, contribuie la bogăția sonoră a lucrării. Simfonia nr. 2 în Si minor este exemplu de excelență în muzica simfonică rusă. A fost apreciată atât pentru frumusețea melodiilor sale, cât și pentru complexitatea și originalitatea sa.
Cristian Ovidiu Dinica
Cultură
Ecoul Muzicii – Final de Stagiune la Filarmonica „Ion Dumitrescu” Vâlcea

Închiderea stagiunii cu numărul 30 a Filarmonicii „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea a avut loc luni pe 23 iunie a.c. A fost un eveniment de o eleganță aparte, ce a adus în prim-plan o punte de armonie între două scene muzicale aparent separate dar legate în esență artistică: concertul romantic pentru un instrument (pian) și orchestră și coruri celebre din marile opere și operete italiene.
Programul serii a debutat cu una dintre cele mai emblematice creații ale romantismului muzical – Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră în do minor, op. 18 de Serghei Rahmaninov, în interpretarea de excepție a pianistului Boldizsár Csíky. Cu o sensibilitate aparte și o virtuozitate impecabilă pianistul Boldizsár Csíky Jr. a ridicat la propriu ștacheta emoțională a serii de luni 23 iunie. Artistul cu o carieră impresionantă, este cunoscut pentru excelența interpretărilor sale dar și pentru activitatea sa pedagogică la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj – Napoca. Concertul nr. 2 de Rahmaninov a fost creat în perioadă de criză personală a compozitorului și reflectă o trăire interioară intensă, transpusă într-un limbaj muzical grandios, în care dialogul dintre pian și orchestră se dezvoltă ca o luptă între vulnerabilitate și reziliență.
Interesant este cum este expusă această tensiune emoțională, lirismul intens și dramatismul specific compozitorului Serghei Rahmaninov și-a găsindu-și un ecou perfect în selecția operistică ce a urmat. Fragmentele din ”La forza del destino”, ”Nabucco” și ”Aida” de Giuseppe Verdi, precum și Intermezzo-ul din ”Cavalleria Rusticana” de Pietro Mascagni, par să continue firul narativ emoțional într-un alt registru sonor: vocea colectivă a umanității, exprimată prin cor și orchestră.
Maestrul Gheorghe Costin, unul din cei mai experimentați dirijori ai momentului, a reușit cu brio să mențină o unitate estetică între aceste două lumi: cea introspectivă, subiectivă a concertului pentru pian și cea dramatică, exteriorizată, a teatrului liric. De exemplu, temele recurente din concert – iubirea pierdută, speranța reînnoită, forța interioară – pot fi regăsite sub alte forme în corul sclavilor din Nabucco, unde dorul de libertate capătă valențe colective. Sau, în dramatismul uverturii din ”La forza del destino”, este evidențiată tema destinului care joacă același rol inexorabil ca în temele lui Serghei Rachmaninov.
Corul Euphonia, pregătit în prealabil de Marian Stroe, a adus o coeziune sonoră care a îmbogățit întregul recital operistic, oferind o contrapondere interesantă între solo-ul pianistic de la începutul serii și partea a doua a programului. Putem afirma plastic că, dacă pianul lui Rahmaninov a vorbit în numele sufletului rănit, corul a exprimat vocea comunității care își găsește forța în unitate. O apreciere deosebită se cuvine și pentru intervenția solistică a soporanei Monica Valentina Scurtu. Prezența ei în cadrul corului se face remarcata pentru prestanța și atitudinea muzicală de calitate pe care le-a etalat în rolul Santuzzei din ”Cavaleria Rusticană„.
Gestul dirijorului Gheorghe Costin de a-l invita pe scenă, la finalul concertului, pe dirijorul corului Marian Stroe este un semn de respect artistic și o recunoaștere a colaborării esențiale dintre orchestră și cor. În lumea muzicii clasice, astfel de gesturi au o încărcătură simbolică aparte: ele exprimă nu doar mulțumire, ci și faptul că interpretarea a fost rezultatul unui efort colectiv armonizat la cel mai înalt nivel.
În concluzie, această seara a fost mai mult decât o simplă încheiere de stagiune: a fost un dialog artistic între introspecția romantismului rus și explozia pasională a operei italiene. Prin alegerea inspirată a repertoriului și coerența interpretativă a tuturor artiștilor implicați, evenimentul a devenit un adevărat eseu muzical despre condiția umană – între suferință și speranță, între destin și dorință.
Cristian Ovidiu Dinica
Cultură
Festivalul ”Tinere Talente®” – Ediția 45 – Râmnicu Vâlcea

Filarmonica ”Ion Dumitrescu” se numără printre puținele instituții muzicale profesioniste care are privilegiul de a găzdui și organiza, unul din cele mai longevive festivaluri de muzică cultă dedicate tinerilor muzicieni.
Primăria Municipiului Râmnicu Vâlcea și asumat în urmă cu peste 15 ani, preluarea patronajului Festivalului Tinere Talente care, prin grija Filarmonicii vâlcene, organizator principal al festivalului, a fost înregistrat la OSIM ca marcă a Filarmoniciii ”Ion Dumitrescu” ce a continuat să se dezvolte de la an la an. Având-o ca Președinte al festivalului pe distinsa pianistă dr. muzicolog Ilinca Dumitrescu și ca Director Artistic pe managerul filarmonicii, Petruț Constantinescu, festivalul ”Tinere Talente” ® a căpătat în fiecare an noi valențe artistice și, poate cel mai important aspect este acela că, fiecare ediție a adus minim o noutate. Fie că vorbim de instrumente, fie că vorbim de repertorii, fie că vorbim de muzică vocală, fie că vorbim de muzică de cameră sau de tineri de peste hotare, festivalul primind nu de puține ori și conotații internaționale.
Ediția 45, a venit cu o altă noutate, putem spune, mult așteptată și anume deschiderea concertului de gală a fost încredințată unui tânăr dirijor – Nicola Frendo, care a condus de la pupitru simfonicul vâlcean și, făcându-și astfel debutul la pupitrul unei orchestre simofonice profesioniste, versatile și foarte atentă și dornică să susțină un tânăr dirijor.
Structurat pe 2 zile și 3 manifestări muzicale, festivalul a început duminică dimineața, pe 18 mai. Liceul de Arte din Râmnicu Vâlcea, ca în fiecare an, și-a trimis cei mai tineri emisari muzicali, tineri foarte talentați, proaspăt laureați la olimpiadele naționale, tineri care s-au prezentat la festival cu repertorii frumoase, bine conturate și care prin interpretările atent studiate, au făcut cinste instituției de învățământ din Râmnicu Vâlcea, instituție care pare a fi din ce în ce mai prezentă în viața culturală a municipiului.
După pauză, laureații concursului național ”Ion Dumitrescu”, organizat anual de Școala de gimnazială de Arte nr. 4 din București, au evoluat pe scena filarmonicii, inimoasa și implicata Directoare Alexandra Nechita selectând alături de pianista Ilinca Dumitrescu pe câștigătorii locurilor I care evoluaseră în concursul menționat, la diferite categorii de vârstă și, bineânțeles la diferite instrumente și chiar la compoziție.
Duminică seara, a venit rândul Fundației ”Remember Enescu”, fundație de care se îngrijește la superlativ de ani buni neobosita profesoară Mihaela Tomescu, să prezinte tinerele talente selectate pentru festivalul vâlcean. Au evoluat tineri deosebit de talentați, și pentru că fundația are o reprezentare extraordinară la nivel național, Doamna profesoară Tomescu a venit anul acesta și cu un Cvintet de suflători de la Iași , cvintet format din studenți ai clasei prof.univ. dr George Hariton de la Facultatea de Muzică din Iași.
Gala tradițională a Festivalului a fost prezentată de Președinta Ilinca Dumitrescu și așa cum scriam, anul acesta a adus ca noutate, o deschidere de debut, din punct de vedere dirijoral dar și din punct de vedere pianistic, pentru că tânărul dirijor italian Nicola Frendo a debutat la pupitrul orchestral iar foarte tânăra pianistă Sofia Cherecheș la numai 16 ani a interpretat excepțional la debutul său cu orchestra, Concertul pentru pian și orchestră de Felix Mendelssohn Bartholdy. După cele 2 uverturi dirijate de tânărul italian, la pupitrul orchestrei a fost invitat Maestrul Constantin Grigore care a dirijat celelalte 2 tinere talentate, pianista Sofia Cherecheș despre care am și amintit deja și Sofia Butaru o violonistă de care cu siguranță vom mai auzi. Sofia Butaru a tălmăcit partituri la fel de frumoase ca și pianista și anume Pablo de Sarasate – Melodii lăutărești și Camille Saint Saens – Introducere și Rondo Capricioso.
La final, directorul Filarmonicii ”Ion Dumitrescu” a oferit din partea inimoșilor parteneri ai filarmonicii – distincțiile festivalului. Și acestea putem spune că sunt deja o tradiție, pentru că, în fiecare an mai multe entități, parteneri ai filamonici, oferă distincții speciale pentru tinerii prezenți în gala festivalului.
Clubul Rotary, firmele Nurvil și Medicalma precum și Dl. Inginer Constantin Sava, soțul regretatei Rodica Sava au fost cei 4 ofertanți de anul acesta, una dintre distincții mergând câtre cvintetul de la Iași, în semn de apreciere pentru tinerii studenți care au evoluat duminică seara. Celelalte 3 distincții au fost oferite tânarului dirijor italian și celor 2 soliste prezente în gală.
Invitații acestei ediții a festivalului au fost: Prof. Univ. Dr. Mihai Cosma – muzicolog, dr. Vasile Macovei – fagotist, muzicolog, Profesoarele: Mihaela Tomescu – fundația ”Remember Enescu”, profesoarele Augustina Sanda Constantinescu și Dorin Arsenescu.
Iată așadar, o nouă ediție desfășurată la Filarmonica ”Ion Dumitrescu” a adus la Râmnicu Vâlcea, viitori mari muzicieni care la fel ca înaintașii lor, cei care acum îi îndrumă sau care se află pe marile scene ale lumii, vor avea amintirea unei evoluții muzicale, pe o scenă profesionistă și, peste ani vor deveni și ei ceea ce astăzi sunt marii lor maeștri.
Cultură
Armonii baroce la Râmnicu Vâlcea

Concertul susținut de celebrul violonist Florin Ionescu-Galați pe scena Filarmonicii ”Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea, pe 7 aprilie 2025, l-a adus de această dată pe maestru într-o dublă ipostază: solist și dirijor. Programul propus a reunit lucrări ale muzicii baroce– Bach și Pergolesi. Intitulat sugestiv „Eleganță și Rafinament în Baroc” concertul a reflectat profunzimea perioadei amintite dar, a și fost ”colorat” cu celebra Ave Maria, semnată de romanticul Franz Schubert. S-a creat astfel un reușit un dialog între tradițiile barocului și elementele timpurii ale romantismului, explorând legătura universală dintre rigoarea formală, complexitatea emoțională și eleganța estetică a acestor epoci.
Alegerea repertoriului care a inclus un baroc autentic (Bach și Pergolesi) și un romantic influențat de baroc (Schubert) a sugerat intenția clară de a ilustra cum tradițiile unui stil pot influența nașterea altuia. Spre exemplu, polifonia complexă a lui Bach și sensibilitatea melodică a lui Pergolesi își regăsesc ecoul în armoniile subtile și expresivitatea melodiilor lui Schubert.
Muzica barocă adesea se bazează pe o structură matematică și ornamentație elaborată, în timp ce muzica romantică este mai permisivă și orientată către emoție. Prin juxtapunerea acestor stiluri, concertul a creat o atmosferă fertilă pentru explorarea contrastelor stilistice, dar și pentru evidențierea punctelor de convergență, cum ar fi eleganța frazelor muzicale și atenția la detalii.
Interpretarea unei lucrări precum Ave Maria de Schubert în cadrul unui concert majoritar baroc ar putea sa fi percepută ca o invitație de a transcende granițele epocilor, oferindu-i publicului o experiență care oscilează între meditație spirituală și pasiune artistică. Această alegere sugerează că tema concertului nu a fost doar estetică, ci și una puternic emoțională.
Florin Ionescu-Galați s-a evidențiat ca un muzician deosebit capabil să echilibreze două roluri: acela de păstrător al autenticității baroce și de traducător al emoției universale. Interpretarea sa a fost de excepție, cu o tehnică impecabilă și o sensibilitate aparte.
Prin folosirea contrastele dinamice orchestra a a subliniat mesajele emoționale ale pieselor.
În Pergolesi, a fost evidențiat farmecul tipic italian printr-o tehnică fluidă, însă fără a pierde intensitatea momentelor dramatice. Acest concert a avut o semnificație mai profundă decât simpla interpretare muzicală: a fost o declarație despre continuitate, despre cum muzica, indiferent de epocă, poate uni prin frumusețe și semnificație. Alegerea lui Florin Ionescu-Galați de a aduce împreună tradiții baroce și romantice a subliniat universalitatea limbajului muzical.
Concertul a reușit să fie nu doar o demonstrație tehnică, ci și un moment de reflecție pentru public asupra conexiunilor culturale și emoționale ce traversează timpul.
Cristian Ovidiu Dinica
-
Afaceriacum 7 ani
(P) Pinocchio și Veverița Zuby la Shopping City Râmnicu Vâlcea
-
Știri din județacum 7 ani
Garniturile moto: componente esentiale pentru functionarea motorului unei motociclete
-
Exclusivacum 2 ani
Fostul șef al SERVICIULUI ARME, EXPLOZIVI ŞI SUBSTANŢE PERICULOASE (si fost sef al Serviciului Judeţean Anticorupţie Prahova) s-a pensionat și duce viață de „boier”/Efectul de domino sau o reacție în lanț – Ziarul Incisiv de Prahova
-
Afaceriacum 7 ani
Un NOU magazin Annabella pe strada Maior V. Popescu din Ramnicu Valcea
-
Socialacum 3 ani
3 soluții pentru a scăpa de ROBOR
-
Știri din județacum 5 ani
#Reset Plastic!
-
Exclusivacum 6 ani
SOLICITĂM PUBLIC DR. KISS CSABA SĂ NU SE ASCUNDĂ ȘI SĂ RĂSPUNDĂ PERTINENT CERERII ADRESATE DE ZIARUL INCISIV DE PRAHOVA!
-
Exclusivacum 7 ani
EXCLUSIV/Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploiești sau cum stânga ii da un pumn dreptei