Exclusiv
Fostul șef al SERVICIULUI ARME, EXPLOZIVI ŞI SUBSTANŢE PERICULOASE (si fost sef al Serviciului Judeţean Anticorupţie Prahova) s-a pensionat și duce viață de „boier”/Efectul de domino sau o reacție în lanț – Ziarul Incisiv de Prahova
Despre cursuri de dezvoltare personala si cursuri de pregatire profesionala!
Multi indivizi ajunsi azi in functii de conducere in politie nu au si abilitatile superioare necesare unui conducator de organizatie.
Saracia resursei umane de calitate si sistemul feudal de promovare in functii de conducere ( bazat pe pile, obedienta fata cel de deasupra) sunt boli cronice ale MAI care nu puteau duce la un alt rezultat.
Pentru a compensa lipsa stofei de lider, ciobanii ajunsi pe functii de sef adopta un stil de conducere feudal, simplist, mitocanesc brutal, in armonie cu mintea lor la fel de simpla.
Prima datorie a unui sef ierarhic este sa isi inteleaga competentele legale, implicand si care sunt limitele in interiorul carora poate da ordine si dispozitii. Cu alte cuvinte, pana unde se intinde gardul competentei.
Ca manager, poti avea uneori idei bune pentru organizatia ta, dar nu in mod necesar ideile respective se afla in zona in care pot fi impuse personalului din subordine, prin ordine si dispozitii.
De exemplu, un sef de IPJ ar putea decide ca ar fi o idee buna ca fiecare politist din unitate sa cunoasca cel putin o limba straina. Sau citeasca macar o carte pe luna. Sau sa efectueze un curs de pregatire pentru acordarea de masuri de prim ajutor unei personae care are o urgenta medicala.
Idei bune, toate. Insa daca nu exista in fisa postului, aceste obligatii, ele nu pot fi impuse politistilor.
Daca nu sunt trecute in fisa postului, ele reprezinta doar idei pentru dezvoltarea personala a individului care ocupa functia de politist.
Daca o idee considerata buna nu poate fi impusa cu forta, personalului, ea poate fi totusi pusa in practica ca rezultat al unor eforturi de convingere, daca argumentele sunt de natura sa il convinga pe politistul X ca valoarea lui personala creste, in mediul social in care el munceste si convietuieste.
Am facut aceasta introducere lunga pentru ca un membru de sindicat ne transmite ca undeva, la un ipj, li s-a transmis ca este “obligatoriu” sa urmeze un curs de prim ajutor.
“Obligatoriu” este un termen care nu inseamna nimic in viata profesionala a unui politist. Politistul, in munca lui executa legea, normele juridice care ii sunt incidente.
Orice act juridic administrativ ( ordin sau dispozitie) trebuie sa fie motivat, obligatoriu cand este scris. Cand dispozitia este verbala, autorul nu este scutit de obligatia de motivare. El este obligat sa furnizeze si motivarea, celui care solicita lamuriri. Doar un bou poate crede ca o comanda verbala nu trebuie justificata.
Motivarea unui act juridic presupune prezentarea temeiurilor legale precise care se refera la competenta de a da dispozitia respectiva, cat si la obligatia executantului dispozitiei de a o executa.
Intorcandu-ma la obligatia de a urma cursuri de prim ajutor sanitar, ea nu exista daca nu este prevazuta in fisa postului, sarcina de acorda primul ajutor. Urmezi cursuri de pregatire profesionala, doar daca au legatura cu fisa postului pe care il ocupi sau pe care urmeaza sa il ocupi.
Nu poti fi obligat de seful ierarhic sa faci cursuri de “dezvoltare personala”.
Expresia “cursuri de prim ajutor” ne este cunoscuta tuturor, dar putini stiu ca acest concept al primului ajutor are reglementare in Lege. De exemplu exista „prim ajutor de baza” si „prim ajutor calificat” .
O sa va prezint mai jos, un extras cu termeni relevanti din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
Inainte sa pun extrasul, as vrea sa-I transmit membrului de sindicat ca este in drept sa se opuna unui “ ordin” ilegal, daca sesiseaza ca acesta nu are fundament in lege si in fisa postului. Insa, moral, sa faci niste cursuri de prim ajutor ( gratuite) mi se pare o idee buna, pentru ca intotdeauna e o idee buna sa salvezi viata unui om, indiferent ca este un apropiat, prieten, membru de familie sau un necunoscut. Indiferent ca esti sau nu politist. Uneori, actiunile simple ale celui care se afla in contact direct cu persoana care are o urgenta medicala, fac diferenta intre viata si moarte, pana la sosirea ambulantei cu echipaj specializat, ne dezvaluie Emil Pascut de la sindicatul Diamantul.
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
Art.92 : (1) În înțelesul prezentului titlu, în sistemul național de servicii medicale de urgență și de prim ajutor calificat, termenii și noțiunile folosite au următoarea semnificație:
e) urgență medicală – accidentarea sau îmbolnăvirea acută, care necesită acordarea primului ajutor calificat și/sau a asistenței medicale de urgență, la unul sau mai multe niveluri de competență, după caz. Ea poate fi urgență cu pericol vital, unde este necesară/sunt necesare una sau mai multe resurse de intervenție în faza prespitalicească, continuând îngrijirile într-un spital local, județean ori regional, sau urgență fără pericol vital, unde îngrijirile pot fi efectuate, după caz, cu sau fără utilizarea unor resurse prespitalicești, la un centru ori cabinet medical autorizat sau, după caz, la un spital;
f) pacient critic – pacientul cu funcţiile vitale instabile sau cu afecţiuni care pot avea complicaţii ireversibile şi care necesită intervenţie medicală de urgenţă sau îngrijiri într-o secţie de terapie intensivă generală sau specializată;
g) primul ajutor de bază – efectuarea unor acțiuni salvatoare de viață unor persoane care au suferit o accidentare sau îmbolnăvire acută, de către persoane fără pregătire medicală, fără utilizarea unor echipamente specifice acestui scop. Primul ajutor de bază se acordă de orice persoană instruită în acest sens sau de persoane fără instruire, la indicațiile personalului din dispeceratele de urgență;
h) primul ajutor calificat – efectuarea unor acțiuni salvatoare de viață unor persoane care au suferit o accidentare sau îmbolnăvire acută, de către personal paramedical care a urmat cursuri speciale de formare și care are în dotare echipamentele specifice acestui scop, inclusiv defibrilatoare semiautomate, funcționând sub formă de echipe de prim ajutor într-un cadru instituționalizat;
SECŢIUNEA a 2-a
Primul ajutor de bază și primul ajutor calificat
Art. 93. –
(1) Acordarea primului ajutor de bază, fără echipamente specifice, se efectuează de orice persoană instruită în acest sens sau de persoane fără instruire prealabilă acționând la indicațiile personalului specializat din cadrul dispeceratelor medicale de urgență sau al serviciilor de urgență prespitalicească de tip SMURD și serviciului de ambulanță județean sau Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, având ca scop prevenirea complicațiilor și salvarea vieții până la sosirea unui echipaj de intervenție.22/11/2016 – alineatul a fost modificat prin Ordonanţă de urgenţă 79/2016
(2) Fiecare cetățean are obligația să anunțe direct sau să se asigure că un caz de urgență a fost anunțat deja, la numărul 112, înainte sau concomitent cu acordarea primului ajutor, fiind obligat să respecte indicațiile specializate oferite de personalul dispeceratului de urgență.
(3) Acordarea primului ajutor calificat se efectuează în regim public, este o datorie a statului și un drept al cetățeanului și nu poate fi efectuată în scop comercial.
(4) Primul ajutor calificat se acordă într-un cadru instituționalizat, de echipe aflate sub coordonarea inspectoratelor pentru situații de urgență, în colaborare cu autoritățile publice locale și structurile Ministerului Sănătății.
(5) Echipele de prim ajutor calificat vor fi dotate cu echipamente specifice, inclusiv pentru defibrilare semiautomată.
(6) Personalul din cadrul echipajelor de prim ajutor calificat și ambulanțierii vor fi formați și autorizați în utilizarea defibrilatoarelor semiautomate.
(7) Echipele de prim ajutor pot opera utilizând ambulanțe tip B, conform normelor și standardelor naționale și europene în vigoare, și autospeciale de intervenție fără capacitate de transport pacient, dotate cu echipamentele specifice, inclusiv defibrilatoare semiautomate.
Acordarea primului ajutor calificat este organizată astfel încât timpul maxim de sosire la locul intervenției de la apelul de urgență să nu depășească:
a) 8 minute, pentru echipajele de prim ajutor calificat, în zonele urbane, la cel puțin 90% din cazurile de urgență;
b) 12 minute, pentru echipajele de prim ajutor calificat, în zonele rurale, la cel puțin 75% din cazurile de urgență.
(9) Organizaţiile nonguvernamentale şi cele nonprofit pot participa la această activitate, pe baza unor protocoale de colaborare cu inspectoratele pentru situaţii de urgenţă şi cu autorităţile publice locale.
(10) Salvamontul, Salvamarul, Jandarmeria montană, Unitatea Specială de Intervenție în Situații de Urgență din subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și alte instituții publice similare pot avea personal instruit în primul ajutor calificat, care acționează în cadrul misiunilor specifice de salvare asigurate de aceste instituții.
Art. 94. –
(1) Persoanele fără pregătire medicală care acordă primul ajutor de bază în mod voluntar, pe baza indicațiilor furnizate de un dispecerat medical sau a unor cunoștințe în domeniul primului ajutor de bază, acționând cu bună-credință și cu intenția de a salva viața sau sănătatea unei persoane, nu răspund penal sau civil.
(2) Personalul paramedical nu răspunde penal ori civil, după caz, dacă se constată, potrivit legii, îndeplinirea de către acesta, cu bună-credință, a oricărui act în legătură cu acordarea primului ajutor calificat, cu respectarea competenței acordate, protocoalelor și procedurilor stabilite în condițiile legii.
Art. 95. –
(1) Personalul paramedical care activează în cadrul echipajelor de prim ajutor calificat este pregătit în instituțiile de învățământ și în centrele de formare specializate aflate în structura Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și/sau în alte centre de formare autorizate și acreditate aflate în structura instituțiilor publice care dețin echipaje de prim ajutor calificat conform prezentei legi.
(2) Formarea personalului specializat în acordarea primului ajutor calificat se va efectua pe baza unui program aprobat de inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, acreditat și autorizat de Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării Științifice. Acesta include condițiile de certificare și recertificare a personalului, precum și necesitățile de formare continuă.
Art. 96. –
Finanțarea activității echipajelor de prim ajutor calificat și dotarea acestora se fac de la bugetul de stat, bugetul autorităților publice locale și din alte resurse financiare prevăzute în lege, inclusiv sponsorizări și donații. (Cerasela N.).
Cultură
The Grand Ball of Princes and Princesses Monte-Carlo: O noapte cu strălucire la Iași
O experiență unică în viață, adusă de unul dintre cele mai importante evenimente din Monaco, care va avea loc în Palatul Culturii – Iași.

Se desfășoară încet, sub șoaptele aurite ale istoriei și ecourile măreției regale, o noapte de splendoare unică care va avea loc în inima României. Pe 6 septembrie 2025, Balul Grandios al Prinților și Prințeselor de la Monte-Carlo va umple sălile Palatului Culturii din Iași, aducând cu el eleganța atemporală a celor mai ilustre tradiții monegasce.
De secole, Monte-Carlo este sinonim cu grația, noblețea și arta celebrării — o lume în care prinții și prințesele, împodobiți cu mătase și diamante, dansează pe podele de marmură sub lumina a mii de candelabre. Acum, această moștenire a rafinamentului părăsește Coasta de Azur și aduce cu ea spiritul Balului Grandios, un spectacol care depășește granițele și transformă visele în realitate.
–
O noapte de opulență și farmec
Când ușile Palatului Culturii se vor deschide, oaspeții vor păși într-o lume unde fantezia devine realitate. Balul Grandios va aduce în fața invitaților un spectacol de simfonii orchestrale, valsuri care plutesc prin aer ca niște ecouri ale trecutului, și cine cu lumânări demne de regalitate.
Nobili din toată Europa și nu numai se vor reuni, uniți sub semnul grației, moștenirii și eleganței. Fiecare detaliu va purta semnătura stilului Monte Carlo: strălucirea cupelor de șampanie, foșnetul mătăsii pe podelele poleite, și mirosul florilor de sezon, toate într-o atmosferă regală.
Va fi o celebrare nu doar a frumuseții și rafinamentului, ci și a legăturii dintre trecut și prezent, între aristocrația românească și farmecul etern al Monaco-ului.
–
Iași: Oraș al culturii și patrimoniului regal
Nu există loc mai potrivit pentru acest eveniment grandios decât Iașiul, un oraș a cărui esență este pătrunsă de eleganță aristocratică și prestigiu cultural. Cunoscut drept Capitala Culturală a Europei și Oraș Regal, Iașiul a fost de multă vreme un simbol al intelectului, rafinamentului și strălucirii artistice.
Străzile sale spun povești cu poeți și regi, iar palatele și monumentele sale aduc un omagiu trecutului nobil. În centrul acestei sărbători se află Palatul Culturii, o bijuterie arhitecturală neo-gotică, considerată una dintre cele mai impunătoare clădiri din țară.
Construit între 1906 și 1925, palatul a fost ridicat pe ruinele fostei Curți Domnești a Moldovei. Acum, în aceste săli încărcate de istorie, Balul va prinde viață — un spectacol de coroane strălucitoare, rochii ample și amintiri ale unui timp regal care nu va fi uitat.
–
O moștenire a eleganței care continuă
Balul Grandios al Prinților și Prințeselor din Monte-Carlo este o celebrare a tradiției și nobleței, o călătorie prin istorie și o reafirmare a valorilor regale.
Acum, pentru prima dată, Iașiul devine scena acestui spectacol unic, aducând magia Monaco-ului în inima României. În noaptea de 6 septembrie, sub candelabrele de cristal ale Palatului Culturii, trecutul și prezentul vor dansa împreună, iar strălucirea Monte-Carlo-ului va găsi un nou cămin în orașul regal al României.
Pentru cei care visează în aur și dansuri nobile, acesta nu este doar un eveniment. Este istorie în devenire.
Get in touch
NOBLE MONTE-CARLO
8 Rue des Oliviers, Monte-Carlo
98000 – Principality of Monaco
Phone number: +377607934575 (Monaco)
Email: grandbal@noblemontecarlo.mc
Cultură
MONACO ÎNTÂLNEȘTE ROMÂNIA: „The Grand Ball of Princes and Princesses” vine la Iași, pe 6 septembrie 2025
Iașiul devine, pentru o seară, capitala eleganței regale internaționale. Pe 6 septembrie 2025, la Palatul Culturii, va avea loc The Grand Ball of Princes and Princesses – Ediția „Monaco meets Romania”, un eveniment de clasă mondială inspirat din farmecul și rafinamentul principatului Monaco.
Acest bal spectaculos aduce în România magia edițiilor anterioare organizate în locații iconice precum Burj Al Arab – Dubai, Veneția, Monaco și Paris. Conceptul, semnat de Delia Grace Noble, directoare artistică a evenimentului, oferă invitaților o experiență de neuitat – un adevărat basm trăit în realitate.
5 motive pentru care să participi la Balul Regal de la Iași:
• O seară unică ce redă luxul și fastul din Monte-Carlo
• Eveniment internațional cu tradiție în locații legendare
• Spectacol live de talie mondială, cu invitați de renume
• Decor de poveste inspirat din universul regal al Monaco-ului
• O experiență romantică și sofisticată, demnă de un palat
Printre invitații speciali se va număra și Riccardo Cocciante, compozitorul celebrului musical Notre Dame de Paris, care va aduce o notă de eleganță muzicală serii.
Evenimentul promite o noapte glamour, unde oaspeții vor socializa cu invitați internaționali, personalități din lumea artistică, diplomatică și de afaceri, într-un cadru somptuos care celebrează noblețea, romantismul și excelența.
Acces și rezervări:
Pentru informații despre bilete și pachetele disponibile, vă rugăm să contactați:
Noble Monte-Carlo – Organizator oficial
Email: grandbal@noblemontecarlo.mc
Exclusiv
Avantajele trenurilor rapide pentru calatori
Trenurile rapide au revolutionat modul in care oamenii calatoresc, devenind un simbol al mobilitatii moderne. In multe tari dezvoltate, aceste trenuri nu sunt doar o alternativa la transportul rutier sau aerian, ci si o solutie esentiala pentru reducerea timpului petrecut pe drum, pentru confort si pentru protejarea mediului. Europa, Asia si chiar anumite regiuni din America de Nord au investit masiv in infrastructura feroviara de mare viteza, iar beneficiile se vad atat la nivel economic, cat si la nivel social.
Acest articol analizeaza avantajele trenurilor rapide pentru calatori, explicand de ce acestea reprezinta viitorul transportului modern. Vom discuta despre timpul economisit, confortul oferit, impactul asupra mediului si rolul trenurilor in dezvoltarea economica a regiunilor.
Viteza si economie de timp
Principalul avantaj al trenurilor rapide este reducerea semnificativa a timpului de calatorie. Trenurile de mare viteza pot atinge intre 250 si 350 km/h, iar unele modele experimentale depasesc chiar si 400 km/h.
Pentru calatori, acest lucru inseamna ca distantele dintre marile orase pot fi parcurse in cateva ore sau chiar minute. De exemplu, in Franta, TGV-ul face legatura dintre Paris si Lyon in doar doua ore, in timp ce in Japonia, Shinkansen a devenit un simbol al punctualitatii si eficientei.
Aceasta economie de timp transforma trenul rapid intr-o alternativa reala la avion pe distante scurte si medii, unde durata totala a calatoriei (incluzand drumul catre aeroport si procedurile de securitate) este adesea mai mare decat cea cu trenul.
Confortul calatoriei
Pe langa viteza, trenurile rapide ofera un nivel de confort greu de egalat de alte mijloace de transport. Spatiul generos pentru picioare, posibilitatea de a te deplasa prin vagon, accesul la restaurante sau la servicii Wi-Fi fac ca experienta calatoriei sa fie relaxanta si productiva.
Multi calatori aleg trenul nu doar pentru a ajunge mai repede la destinatie, ci si pentru a avea parte de o experienta placuta pe drum. In comparatie cu masina, unde oboseala acumulata poate fi considerabila, sau cu avionul, unde spatiul este limitat, trenul rapid ofera libertate si confort.
Siguranta sporita
Statistici internationale arata ca trenurile rapide sunt printre cele mai sigure mijloace de transport. Sistemele avansate de control al vitezei, infrastructura moderna si supravegherea constanta reduc la minimum riscurile de accidente.
Spre deosebire de traficul rutier, unde accidentele sunt frecvente, trenurile rapide functioneaza pe linii dedicate, cu reguli stricte si monitorizare permanenta. Aceasta siguranta suplimentara este unul dintre motivele pentru care milioane de oameni aleg zilnic trenul in locul altor optiuni.
Impact ecologic redus
Un alt avantaj major al trenurilor rapide este impactul ecologic mult mai mic comparativ cu transportul rutier sau aerian. Trenurile electrice de mare viteza produc mult mai putine emisii de carbon, contribuind astfel la reducerea poluarii si la lupta impotriva schimbarilor climatice.
In contextul in care Europa si Asia investesc masiv in infrastructura verde, trenurile rapide sunt vazute ca o solutie de viitor. In plus, acestea reduc aglomeratia din trafic si presiunea asupra aeroporturilor, oferind un echilibru intre mobilitate si protectia mediului.
Accesibilitate si conectivitate
Trenurile rapide contribuie la conectarea regiunilor si la reducerea decalajelor economice dintre zone. Orase care altfel ar fi greu accesibile devin atractive pentru investitii si turism datorita retelelor feroviare moderne.
Pentru calatori, acest lucru inseamna acces mai usor la locuri de munca, oportunitati educationale si experiente culturale. Astfel, trenurile rapide nu sunt doar un mijloc de transport, ci un catalizator al dezvoltarii regionale.
Comparatie cu alte mijloace de transport
- Avionul – este mai rapid pe distante lungi, dar presupune proceduri complexe si costuri mai mari. Pe distante medii, trenul rapid este adesea mai eficient.
- Masina – ofera libertate, dar implica stres, oboseala si costuri ridicate pentru combustibil si intretinere.
- Autobuzul – este mai accesibil ca pret, dar mult mai lent si mai putin confortabil.
Trenul rapid reprezinta echilibrul perfect intre viteza, confort si eficienta.
Beneficiile pentru calatori frecventi
Pentru cei care calatoresc des intre orase, trenul rapid devine cea mai buna optiune. Abonamentele speciale, reducerile pentru studenti sau pentru angajatii corporatiilor fac acest mijloc de transport atractiv din punct de vedere financiar.
In plus, lipsa controalelor riguroase precum cele din aeroporturi permite o flexibilitate mai mare, iar calatorii isi pot organiza ziua mult mai eficient.
Analogie cu domeniul auto
Un tren rapid ofera siguranta si eficienta, la fel cum o masina echipata corect functioneaza mai bine. Alegerea unor jante tabla rezistente si durabile pentru masina poate face diferenta intre o experienta sigura pe drumuri dificile si una riscanta. Ambele exemple arata cat de important este ca infrastructura si echipamentele sa fie adaptate nevoilor reale ale utilizatorilor.
Viitorul trenurilor rapide
Tendintele arata ca trenurile rapide vor deveni si mai performante in anii urmatori. Companiile lucreaza la proiecte precum trenurile cu levitatie magnetica (Maglev), capabile sa atinga viteze de peste 600 km/h. De asemenea, integrarea energiei regenerabile in sistemele feroviare va reduce si mai mult impactul asupra mediului.
Aceste inovatii promit nu doar calatorii mai rapide, ci si mai eficiente si mai sustenabile.
Concluzie
Trenurile rapide reprezinta una dintre cele mai mari inovatii in transportul modern. Avantajele lor sunt clare: reducerea timpului de calatorie, confortul sporit, siguranta ridicata, impactul redus asupra mediului si cresterea conectivitatii intre regiuni. Pentru calatori, inseamna o experienta placuta si eficienta, care transforma mobilitatea intr-o parte integrata a vietii moderne.
Pe masura ce tehnologia evolueaza, trenurile rapide vor deveni si mai importante in viata cotidiana, oferind o alternativa reala si sustenabila la transportul clasic. Pentru o perspectiva internationala asupra dezvoltarii transportului feroviar, poti consulta BBC News, o sursa recunoscuta pentru analizele sale detaliate despre infrastructura si mobilitate la nivel global.
-
Afaceriacum 8 ani(P) Pinocchio și Veverița Zuby la Shopping City Râmnicu Vâlcea
-
Știri din județacum 8 aniGarniturile moto: componente esentiale pentru functionarea motorului unei motociclete
-
Socialacum 3 ani3 soluții pentru a scăpa de ROBOR
-
Afaceriacum 8 aniUn NOU magazin Annabella pe strada Maior V. Popescu din Ramnicu Valcea
-
Știri din județacum 5 ani
#Reset Plastic!
-
Exclusivacum 7 aniSOLICITĂM PUBLIC DR. KISS CSABA SĂ NU SE ASCUNDĂ ȘI SĂ RĂSPUNDĂ PERTINENT CERERII ADRESATE DE ZIARUL INCISIV DE PRAHOVA!
-
Exclusivacum 7 aniEXCLUSIV/Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploiești sau cum stânga ii da un pumn dreptei
-
Exclusivacum 7 aniOPINIE/SRI, MJ, CSM, IJ si ICCJ – grup infracțional organizat

